Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Blog Archive

Saturday, June 14, 2008

Ura-ura dan telah menjadi suatu ketentuan, usia perkhidmatan dari 55 tahun dilanjut ke 58 tahun, tidak terkecuali para guru, mereka diminta membuat pilihan. Dalam sesi soal selidik yang dijalankan oleh ppdhl.net, saya melihat jawapan seperti di atas. Sebanayk 76.3% para pendidik tak setuju.
Sekarang ni pun kita dengar sebenarnya, guru ni kalau pencennya lagi 2 tahun, dia akan berkata, kalau boleh tahun depan terus aku nak pencen. Kerja guru mencabar....kena banyak bersabar...dengan ibu bapa, dengan murid,dengan pengusaha bas, perlukan suara kuat bila bercakap,perlu ketegasan dengan anak-anak, perlu tenaga dalam yang lebih. Nah, kalau dah usia 54 tahun, manalah larat lagi nak buat semua tu kecuali orang-orang yang maintain je Tuhan bagi kelebihan seperti itu.
Lagi pun, kita bagi pada orang baru untuk berkhidmat, tambahan lagi, peluang pekerjaan sekarang ni semakin mengecil.Tak gitu...

1 comment:

  1. hm..memang ada kebenarannya dgn kenyataan sdr sham. dlm mhadapi cabaran hebat pendidikan masa kini, tentu sekali tenaga seusia itu (50an) amat payah menangani segala hujan ujian yang merembes! meskipun dengan payung ketabahan, namun sampai bila ia mampu bertahan..? secara peribadi, saya yg berumur ptengahan 40an, pun turut rasa tergugah berdepan ujian mendatang. tambahan pula dlm usia ini, kesihatan juga tdk sebaik dulu..

    ReplyDelete

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers