Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Featured post

ERPH BNK 2020 | Unit Kaunseling Sekolah

Blog Archive

Tuesday, August 19, 2008
Hari ini di SPADA, kami hadapi ujian Farmakologi, adapun judul berkisar pada Interasksi Dadah dan Farmakokinetik. Dan besok ada lagi ujian PTK di SMK Convent Kajang. Sebenarnya di sekolah menengah dulu, saya tak pernah pun belajar tentang sains ni, kecuali sampai tingkatan 3, itupun sebab ada dalam PMR.
Bila pensyarah mengajar, lajunya dan jauhnya kita rasa ketinggalan dari member-member yang lain. Banyak perkataan dalam istilah sains kena cari balik maknanya dalam kamus. Padahal istilah itu sudahpun nak di Melayukan.
Istilah intravena, Eksresi dan sebagainya sebenarnya berasal dari bahasa Inggeris. Terpaksalah pulak bukak kamus. Kan mudah kalau terus di terjemah intra tu masuk, venna tu saluran darah. Bagi saya yang macam ni tentu lebih faham. Mananakal eksresi pula bahasa Mageris jugak. Kalau di terjemah langsung keluar kan mudah.
Jadi di sini kena belajar 2 hal, pertama Istilah Sains dan kedua Pelajaran Ubat-ubatan itu sendiri. Dengan kata lain farmakologi.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers