Tuesday, August 19, 2008

Ujian Oh Ujian

Hari ini di SPADA, kami hadapi ujian Farmakologi, adapun judul berkisar pada Interasksi Dadah dan Farmakokinetik. Dan besok ada lagi ujian PTK di SMK Convent Kajang. Sebenarnya di sekolah menengah dulu, saya tak pernah pun belajar tentang sains ni, kecuali sampai tingkatan 3, itupun sebab ada dalam PMR.
Bila pensyarah mengajar, lajunya dan jauhnya kita rasa ketinggalan dari member-member yang lain. Banyak perkataan dalam istilah sains kena cari balik maknanya dalam kamus. Padahal istilah itu sudahpun nak di Melayukan.
Istilah intravena, Eksresi dan sebagainya sebenarnya berasal dari bahasa Inggeris. Terpaksalah pulak bukak kamus. Kan mudah kalau terus di terjemah intra tu masuk, venna tu saluran darah. Bagi saya yang macam ni tentu lebih faham. Mananakal eksresi pula bahasa Mageris jugak. Kalau di terjemah langsung keluar kan mudah.
Jadi di sini kena belajar 2 hal, pertama Istilah Sains dan kedua Pelajaran Ubat-ubatan itu sendiri. Dengan kata lain farmakologi.
 

No comments:

Post a Comment