Saturday, November 8, 2008

Tengok lah Kalau Dah Terlampau Maju


BARU tadi saya dengar berita sambil layari internet, seorang ibu dan bapa terus naik ke TV3 pasal sekolah rendah tayang video orang mati dan yang patuk ular disebabkan tidak sembahyang. Dari cara berpakaian tukang lapor tu, kita boleh diagnosa sejah mana ilmu pengetahuan nya tentang agama.

Dalam surah AN-Nur, Tuhan mengingatkan, "Hai Nabi katakan kepada isteri-isterimu, anak-anak perempuanmu , dan seluruh perempuan mukmin, hendaklah mereka menghulurkan jilbab, ke seluruh tubuh mereka, demikian itu mudah untuk kamu dikenali sebagai orang yang baik dan tidak akan diganggu, Dan Allah Maha Pengampun Lagi Maha Penyayang" Ah-Ahzab : 56

Kalau macam tadi pakaian,sah dia tak tahu ayat ini. Kalau dia tahu masakan masih berani begitu sedang azab yang dahsyat sedang menanti. Hmmmm.... mungkin pula anak nya terlalu takut dengan tayangan tadi dan tak pernah dibagitau pun oleh mak mereka pasla tu. Kesian.

Nak cerita pengalaman saya masa sekolah rendah jugak dulu, mak pernah cerita kalau kita nakal,nanti bila mati, duduk sorang-sorang dalam kubur, ada ular kala jengking, panas hujang, tak ada siapa boleh tolong. Bila dengar tu, saya menangis sendiri. Sekarang al-hamdulillah saya belum pernah tinggal solat secara sengaja.

Ingat cerita tadi....kalau ada ramai parent macam tu..hmmm apalah nak jadi ye. Ada 2 situasi yang saya bayangkan terjadi, Pertama situasi anak balik ceritakan pada ibu bapa mereka tantang apa yang mereka lihat di sekolah tadi, maka ibu dan bapa yang sudah ada ilmu bab ini, dia akan kata, hah, kan mak dah kata, kalau kita tak sembahyang, bila mati begitu dan begini. Dan ini tidaklah melampau sangat. Masih OK la.

Sebaliknya kalau ibu dan bapa yang macam tadi. So, dia akan marah pada sekolah, sekolah pun tak ambil endah. PAstu tu pegi ke saluran lain. So....ambil tauladan cerita ini.
 

5 comments:

  1. Salam..
    bgitula jadinya kalu agama tdk dijadikn keutamaan dlm hidup..
    smga anak cucu cicit kita tdk hadapi karenah yg sama..

    ReplyDelete
  2. terima kasih amal, semoga spesis macam tu tak banyak kat Malaysia ni.Rusak manusia tanpa bimbingan agama. Tuhan sendiri mengajar manusia perihal kematian supaya tiap jiwa itu insaf dan ingat akan mati.Tapi si dia itu,marah pulak bila anaknya mengetahui perihal kematian dan balasannya. Emmmm apa nak jadi

    ReplyDelete
  3. Salam..
    1. mlm ni, di tv3, 71 % undian bstuju video kmatian ditayangkn kpd mrd brusia 7-8 thn..
    2. spatutny ibu bp main pranan myedarkn anak2 ttg hal bgini, bukan main hentam gr yg bniat baik mbimbing.
    (sy jg pnah tayangkn video kmatian itu kpd mrd2, & mklm bls yg dtrima, alhamdulillah..)

    ReplyDelete
  4. Parents zmn skrg tau buat ank je. Tp x tau nk didik anak dgn didikan yg betul. Tp syukurlah... masih ada yg pentingkan didikan agama terhdp anak2.

    ReplyDelete
  5. Bagus maklumat dari anda semua.Tak sempat saya tengok malam tadi,pasal pegi dengar ceramah yg menarik.ttg sains dan al-quran,nanti saya kongsikan bersama supaya ilmu yg saya dapat tak hilang

    ReplyDelete