Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Blog Archive

Saturday, December 6, 2008

Dalam surah Al-Luqman ayat 34 Tuhan berfirman :


Sesungguhnya disisi Allah lah ilmu pengetahuan tentang (bilakah hari) kiamat, dan (bila) turunnya hujan (dan dimana), dan Dia mengetahui (bagaimana nasib) yang berada di dalam rahim (ibu), dan tidak ada seorang pun yang tahu apa yang akan mereka kerjakan esok hari dan tiada siapa mengetahui dibumi manakah dia akan meninggal. Sesungguhnya ALLAH Maha Mengetahui lagi Maha Mengkhabarkan.

Trajedi ngeri, trauma menimpa puluhan keluarga yang mengalami nasib malang apabila rumah mereka di hempap tanah diwaktu dini hari, ketika semua manusia sedang nyenyak dibuai mimpi. Begitulah yang telah difirmankan tuhan, 5 perkara yang manusia tidak akan ketahui, walau sehebat apa pun ILMU nya, termasuk bilakah dia akan meninggal dan dimana.


Siapa yang tahu bahawa apa yang akan menimpa mereka akan terjadi hari ini? Justeru kita perlu ingat, bahawa sepanjang mana pun umur kita, kita hanya hidup 3 hari sahaja.


Hari pertama ialah hari semalam, ramai orang menangisi dek hari kelmarin yang tidak terisi sepatutnya. Dan hari ini mereka miskin harta, ilmu dan sahabat.


Hari kedua ialah besok, esok adalah hari yang penuh dengan tidak ketentuan. Ramai manusia yang merencana ini dan itu, tapi hajat mereka tak kesampaian dek maut yang datang menjemput lebih awal.


Hari ketiga ialah hari ini. Seringgit hari ini yang ada lebih berharga ketimbang RM100.00 yang pernah kita miliki dulu, tapi sudah pun habis. Dari itu, Nabi bersabda, rebutlah 5 sebelum lima.


1. Sihat sebelum sakit

2. Lapang sebelum sempit

3. Kaya sebelum miskin

4. Muda sebelum tua

5. Hidup sebelum mati.


Kata Nabi lagi, seseorang yang sudahpun berumur 40 tahun, namun tidakpun mengalahkan amal baiknya dari amal jahatnya, maka bersiap-siaplah untuk memasuki neraka.

Kalau ada teman, atau jiran kita yang ambil sambil lewa pasal sembahyang, sedang dia berada digaris 40 tahun, maka secara logiknya sampai bilapun sukar baginya untuk berubah.


Dari itu, berubahlah, sebelum kita di ubah. Datangilah tuhan sebelum kita dibawa mengadap padaNya.


Hari ini 5 Disember 2008. Trajedi malang menimpa kawasan perumahan orang-orang kaya di Bukit Antarabangsa. Belum hilang akan Highland Tower yang runtuh 15 tahun yang lalu.


Saya pernah beberapa ke sana. Seorang kawan memberitahu, ketika masih panas Trajedi Highlang Tower itu, ramai orang tidak boleh tidur malam disebabkan terdengar tangisan orang meminta tolong yang datangnya dari bekas runtuhan. Kini setelah di doakan.... segala reda. Semoga yang mengalami nasib malang ini dapat redha atas apa yang sudah termaktub sejak azali.


Kita datang dariNya dan pulang kepadaNya

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers