Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

Motivasi Ke2 Musim Covid

Admin Blog

Admin Blog
Noorhisham Hamzha

Blog Archive

Thursday, December 4, 2008
TAZKIRAH PAGI JUMAAT

Oleh : Norish

ALLAH berpesan melalui Sabda Junjungan Tercinta, Dan hendaklah kamu berbekal, dan sebaik-baik bekal menuju akhirat yang kekal abadi ialah taqwa.

Hidup ini hanya sekali, orang yang berfahaman karut akan menggunakan statement ini untuk melakukan apa saja, kerana peluang kali kedua untuk berbuat jahat tidak ada lagi. Namun bagi umat Islam, justeru hidup ini sekali, anda perlu menggunakan peluang ini sebaik mungkin untuk meraih redha ALLAH di dunia ini.

Sayang sekali, masih ada rakan-rakan kita yang seusia dengan kita dan yang telah terlepas garis 40 tahun, namun masih tidak mengendahkan perihal solat. Andai berpergian dan maghrib hampir tiba, sedang asar belum dikerjakan, mereka boleh pulang ke rumah tanpa perasaan takut kepada ALLAH. Di mana Asarmu? Ingatlah Nabi pernah bersabda:

Barangsiapa yang meninggal sholat secara sengaja, maka dia telah kafara jihara, kufur terang-terangan kepada ALLAH.
Kematian tidak tentu dimana, namun yang pasti kita pasti akan mati. Ada orang meninggal lantaran eksiden yang tidak dijangka, mati terbakar, mati lemas air, mati dalam penjara dan pusat serenti, mati di timbus tanah dan mati dalam tidur.

Kita ingin, kematian kita adalah bukan penamat kepada amalan kita yang sedikit sedia ada, akan tetapi keturunan kita, anak dan cucu kita semoga soleh dan solehah hendaklah, mendoakan kesejahteraan kita. Namun tuan-tuan, segalanya terletak pada usia kita sekarang, kalau tak pernah solat, atau memandang ringan dan sepele perihal solat, bagaimana doa anak kita akan dikabulkan supaya diampunkna dosa-dosa besar kita?

Hadis Nabi : Sedekat-dekat jalan menuju Tuhan ialah melalui Dzikir. Al-Quran juga menyebut. Ketahuilah... bahawa dengan mengingati dan menyebut nama ALLAH, hati itu akan tenteram (Ar-Ra'du : 28)
Foto : Blog

0 comments:

Post a Comment

Link

Tempahan Buku Klik

Search This Blog

Link Crosword

Klik

noTA cROSWORD Klik

Chat

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Kaunselor Anda

Kaunselor Anda