Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Blog Archive

Wednesday, January 14, 2009

09 Jan 2009. HO CHI MINH CITY. Kami seramai 21 orang pelajar SPADA dan sebahagian bawa keluarga menuju ke Ho Chi Minh City, Vietnam. Kami ke sini untuk belajar tentang pengurusan hal ehwal dadah selain membeli-belah.
Di sini rupanya, kalau penagih dah 3 kali masuk pusat rawatan, mereka akan di suntik ubat yang membunuh, buat apa nak pelihara jenis penagih ini, ramai lagi manusia yang ada, kat Vietnam ni rakyatnya 80 juta. Awal sampai, saya tengok airportnya bersih, tak akan jumpa sampah. Tapi rakyat mereka tak mesra.
Dalam perjalanan kami ke hotel, mak hai..banyaknya motor kat jalan. Seramai 4 juta buah motosikal setiap hari berada di jalanraya, kebanyakkan generasi muda berusia 35 tahun ke bawah.
Dalam daerah Ho Chi Minh ni, ini lah satu-satunya gunung yang ada, itupun jauh dari bandar. Jalannya lurus terus ke mana-mana, tak ada belok-belok. TAK ADA KESAN BREK DIJALANAN MAHUPUN TAYAR CELUP TERCABUT.
Malam pertama kami berkunjung ke Kapal Cruise, ia adalah sebuah restaurant bergerak.
Rupanya dari luar


Ni je yang paling menyelera. Oh ya semua buah-buahan kat sini manis-manis belaka.

Ini lah generasi yang baru lahir setelah 1 juta habis di ratah zaman peperangan dengan Amerika pada 1946-1978. Badan mereka kecil-kecil bila perang mereka masuk ke dalam tanah melalui sebuah terowong kecil, askar Amerika tak boleh masuk sebab badan mereka besar. Akhirnya tentara Amerika balik dengan kekalahan.
BOM YANG JATUH DARI PESAWAT. MEREKA POTONG DAN AMBIL BAHAN PELEDAK DI DALAMNYA UNTUK DIBUAT BOM KECIL

AIR DI AIRI MELALUI BAMBUKETIKA BERADA DIDALAM TEROWONG, YANG BERBADAN BESAR MEMANG TAK LEPAS NAK MASUK. BILA NAK JALAN KENA MEMBONGKOK,MACAM TENGAH RUKUK.
MENCUBA MASUK DAN BERADA DI DALAMNYA,EII LEMAS JUGAK, MANA UDARA NI, RUPANYA ADA LUBANG DARI BULUH YANG DISAMBUNG KE ATAS.INILAH LALUAN OKSIGEN. DALAM TEROWONG NI BERTINGKAT, JAUH, SETIAP 20 METER ADA JALAN KELUAR. KALAU PERGI JAUH LAGI AKAN JUMPA SUNGAI...MEREKA GALI DALAM 20 KILOMETER LEBAR DIDALAM TANAH SELIPAR ZAMAN PERANG HANYA DENGAN TAYAR, YANG BESAR TU KATANYA UNTUK GAJAH.EN.RAZIF MEMBAYAR UNTUK MENCUBA M16, SAYA PUN DIBERI PELUANG MENEMBAK, ATOOI KUATNYA BUNYI, DULU SELAMA DI ACEH, SELLAU DENGAR LETUPAN BOM DAN TEMBAKAN M16, HARI INI SAYA MENCUBANYABERADA DI ATAS KERETA KEBAL MILIK AMERIKA YANG DIBOM DENGAN PERIUK APILENNY TERSENYUM DI DEPAN KERETA PERISAIDALAM HUTAN LOKASI PEPERANGAN. UDARA TETAP SEJUKTENTERA VIETNAM YANG DIKERASKAN...hehe
INILAH LUBANG YANG HANYA MUAT UNTUK ORANG BERTUBUH KECIL. YANG SIKIT PUNYA GEMUK...SORRY LATEROWONG YANG INI HANYA PAMERAN, TAK JAUH PUN
sambungan

4 comments:

  1. sronoknye lalui kesan perang dulu2!su suke xtbt camni!mekaseh krn sudi berkongsi crite!xdpt pegi pun xpe,dgr crite sronok dah...mcm ade kat sana gak! hehe...

    ReplyDelete
  2. ya betul tu Su,ada juga pendapat mengatakan apabila kita membaca buku yang dikarang oleh orang lain selama 5 tahun (contohnya) maka umur kita pun bertambah 5 tahun, katanya.

    ReplyDelete
  3. Kawe blm smpt upload gbr dr sana. Penat tak ilang lg nih. Laye abe dulu. Nanti sok2 la kawe cite dgn gbr2 menarik dr sana gak ye.

    ReplyDelete
  4. hehe, dapatkan dulu ubat penat (reward pathway). Pastu boleh lah berblog, Ops...27 - 30 Mac ni ada lawatan ke Bandung melalui Jakarta, tambahnya hanya RM377.00 Mas.sekali makanan dan epot tax. Nak ikut ?

    ReplyDelete

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers