Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Featured post

Versi 14

 

Blog Archive

Wednesday, January 14, 2009
Deretan rumah di Bandar Baru Ho Chi Minh yang sedang dibangun.
Kami bertemu dengan Ketua Hakim Syar'ie di sini. Pertemuan ini berlaku di rumah Konsul. Dalam pada itu, ada wakil dari masyarakat Islam yang hadir, beliau kemudian mengajak kami singgah di penginapannya.

Dalam perjalanan ke Madrasah Darul Annur, Vietnam
Masyarakat Islam minoritas sedang menunggu untuk menyambut kami.
Jalan menuju ke sana sedang diseterika oleh jentera seterika bumi.
Kami tiba dilokasi, membaca tulisan dalam bahasa Melayu Champa. Ada juga yang boleh kita fahami. Ureng-ureng tu orang-orang. Sain tu pula kawan.
Seluruh pelajar datang dari seluruh Vietnam untuk belajar agama. Mereka masih tak punya buku teks, hanya salin semula pelajaran diberikan artinya. Kami dijamu dengan mie kari, wau best nya, lama tak jumpa makanan yang 100% halal, selama ini asyik ragu-ragu je.
En.Razif menyampaikan hajat kedatangan kami, dalam Bahasa Inggeris dan diterjemah Ustaz Abdul Razak, kepada bahasa Vietnam, beliau adalah bekas pelajar UIA. Malaysia. Kini menjadi guru BI di sini, isterinya orang Perak.
Waktu pulang, kami melihat aktiviti jual beli dikawasan ini.
Beginilah gerai mereka, kadang-kadang macam di Indonesia jugak.
Mereka mengucapkan selamat jalan. Kami ucapkan selamat tinggalBeginilah jalan raya mereka, sibuk dan penuh dengan motor
Saya sempat menumpang Ustaz, yang menjadi jambatan antara kami dan masyarakat Islam di Vietnam. saya naik motor..haha, masa tu ada member dalam bas ternampak saya, tapi dia tak tahu yang itu adalah saya, dalam hatinya berkata ada jugak kat sini orang yang rupanya macam saya...hehe

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers