Wednesday, February 11, 2009

AKU MAHU PULANG

Ramai tak sedar antara kita, bahawa kita akhirnya akan pulang. Di dunia ini manusia akan rindu untuk pulang ke kampung halaman, tapi ada satu lagi kerinduan bagi orang mukmin, iaitu rindu untuk pulang menemui Rab nya.

Kerinduan dan keasyikan ingin melihat wajah Nya membuat sang mukmin tidak pernah merasakan capet, lelah dan letih untuk menemui sang kekasihnya.

Metafora Kehidupan
Memerhati putaran alam sehari-hari, tidaklah anda melihat, apakala diwaktu pagi, matahari akan keluar, cahayanya kemerahan, pabila menjelang tengah hari, dia memancar terik, kuat dan mengubah segalanya, akhirnya dia terbenam di ufuk barat.

Begitulah kehidupan ini, anda lahir kemudian membesar, anda jadi hebat, terkenal serta di sanjung oleh manusia ramai, nama anda disebut dimana-mana, meniti dari bibir ke bibir, lalu akhirnya apabila anda berada di usia senja, kilauan anda kian suram, kekuatan anda kembali lemah, dan akhirnya, bersedialah, satu jemputan abadi akan memanggil anda pulang.

Justeru, sebelum anda terkejut dek panggilan yang tak disangka-sangka, buat lah persiapan untuk pulang. itulah negeri kita yang abadi. Sebagai perbandingan, jika anda dan rombongan dibawa oleh sebuah bas ke pasar raya Ben Thanh market di HO Chi Minh City, Vietnam. Juru pandu memberi anda masa 2 jam untuk membeli apa saja kesukaan anda.

Namun ketika asyik membeli-belah, ketika proses tawar-menawar sedang berlangsung, anda terlupa bahawa masa sudahpun cukup dan bas diluar sudahpun mahu bergerak bersama rombongan yang lain. Ketika anda mampir ke lokasi yang dijanjikan tadi, bas itu sudahpun bergerak. Anda tertinggal dengan barang yang begitu banyak dan anda begitu hampa sekali.

Begitulah kehidupan di pulau dunia ini, anda pasti akan pulang, tapi apakah dalam keadaan anda bersedia, atau dikala sedang membeli belah didunia, membeli nama anda, membeli pangkat dan kehormatan yang sementara didunia.

Aku pelakon cerita watak dan peranan
dipementasan dunia
aku manusia
 

1 comment: