Sunday, February 22, 2009

Lelaki : Kau kan pergi dulu

Belum ada Persatuan Bapa-bapa Tunggal, tetapi Kaum Ibu-ibu Tunggal ada kita dengar. Sebab apa ? Sebab lelaki yang menjadi suaminya sudah pergi dulu, pergi dek dilanggar treler, pergi dek jatuh dari tiang elektrik, pergi dek jatuh motor, meninggal di pusat serenti dan macam-macam.

Apa pun ceritanya, lelaki akan pergi dulu secara umumnya. Justeru....sang isteri perlu sentiasa bersedia, jangan waktu pemergiannya, kita tak sempat minta maaf, kerana antara sebab ramai wanita masuk neraka ialah, kerana tidak sempat minta maaf dengan suami. Tahu-tau dapat berita suami meninggal.

Manakala sang suami kena selalu meningkat ibadah, bangunlah bertahajud waktu malam, sebelum tidur berdoalah , minta dengan Tuhan supaya dibangunnya kita nanti waktu tengah malam, untuk berdoa padaNya, untuk minta ampun padaNya. Biarlah ketika kita tiada nanti, anak cucu kita masih ingatkan kita.

Malang jika kita dilupakan, sekian tahun kita hidup, sekian tahun jasa kita tabur, akhirnya pemergian kita tidak berkurang bagi manusia, malah kehadiran kita tidak pula bertambah. ada tak ada sama sahaja. Biarlah kalau boleh.....pemergian anda dirasai.....dirasai oleh semua manusia yang pernah kenal diri anda, malah Malaikat di langit sekali pun.Jangan pula anda terasa masih panjang usia mu. Sering-seringkanlah memikir yang dirimu tak lama lagi akan hilang di bumi yang fana ini. Dari itu akan lahir motivasi untuk buat perubahan.
 

No comments:

Post a Comment