Thursday, March 26, 2009

Terima Kasih AADK Ampang

Petang ini, saya mendapat peluang dari AADK Ampang memberikan ceramah Bagaimana Mengekalkan Kepulihan kepada 30 orang dari Pandan Indah di Masjid Azim, Ampang. Ceramah 45 minit menyelit unsur kematian, hidup antara azan dan sholat, hidup ini sangat singkat, hidup ini pasti berakhir, hidup bak umpama mimpi, hidup bagaikan wayang kulit, manusia dan masalah ibarat pantai dan ombak, dalam diri kita ada jin sedang tidur, dapat memberikan sesuatu yang baru kepada mereka yang lama tenggelam dalam sungai penagihan.
Ketika ingin pulang, seseorang terserempak dengan kami, macam mana sekarang? Itu yang kami lontarkan.... hmmm banyak masa habis.....katanya mengeluh, hasil ceramah tadi berjaya membuat mereka merasa ruginya peluang selama ini diberikan. Dah ada isteri? Tanya kami lagi, dah lama bercerai... itulah angkara dadah dan bahan terlarang. Bukan kata ceramah hebat, tapi itulah maksud saya, memanggil jiwa nurani mereka untuk merasakan betapa sia-sianya hidup puluhan tahun, kini tanpa harta, tanpa keluarga bahkan anak dan isteri, siapa yang ingin mendoakan kita setelah kembali nanti?

Akhirnya ingat, setiap suruhan itu pasti ada kebaikan, dan tiap larangan pastinya membawa mudarat. Hati-hatilah mengendari hidup...
Tempat Masjid Al-Azim, Pandan Indah Ampang
 

No comments:

Post a Comment