Thursday, April 30, 2009

Calon Murid Berjaya


Read more »

 

SELAMAT HARI PEKERJA 2009

pisah
1 MEI ADALAH HARI PEKERJA. Pihak admin laman web skbangi.com mengucapkan Selamat Hari Pekeja kepada semua pelawat yang telah melonjakkan hits web ini sehingga mencecah 3200 lebih.

Pada guru, ibu bapa yang bersabar dalam mendidik anak, syabas, walau esok hari cuti umum, tetapi kerja kita tetap teruskan. Bekerjalah dengan baik, sabar dan jujur.

SABDA NABI : Peniaga yang jujur akan duduk begini bersama ku di syurga nanti. Katanya sambil menunjukkan 2 jari telunjuk dan jari hantu.


Nilai baik di sini ialah KEJUJURAN. Justeru, sentiasalah mengekalkan KEJUJURAN, walau sepayah mana sekalipun. Syukur pada Tuhan, anda yang bekerja di Sekolah sebagai guru, kerani dan tukang sapu, tidak mempunyai ruang yang luas untuk berlaku tidak jujur. Tiada ruang untuk rasuah,yang ada hanya dugaan dalam bentuk yang lain.

Read more »

 

SELAMAT HARI PEKERJA

PIHAK ADMIN MENGUCAPKAN SELAMAT HARI PEKERJA KEPADA SEMUA PELAWAT. YANG BEKERJA DENGAN BAIK DAN JUJUR, AKAN MENDAPAT PEMBALASAN DI AKHIRAT KELAK.

JUSTERU, SENTIASALAH MENGEKALKAN KEJUJURAN, WALAU PAYAH SEKALI PUN.

Read more »

 
Wednesday, April 29, 2009

www.skype.com

Hai kawan-kawan, saya dulu pernah mencuba menggunakan skype sebagai alat untuk berinteraksi dengan kawan-kawan lewat internet, namun waktu tu belum ramai yang tahu.

Nah sekarang, cuba lah meng-install skype.com, kelebihannya kita boleh menelefon malah melihat wajah teman kita lewat web cam. Tadi En.Nan sudahpun meng-instalkannya.

Read more »

 
Tuesday, April 28, 2009

HARTA DAN ANAK-ANAK

Dalam surah Al-Kafli ayat 46 Tuhan berbicara, Harta dan anak-anak adalah perhiasan kehidupan di dunia, tetapi amalan-amalan yang kekal lagi saleh adalah lebih baik pahalanya di sisi Tuhanmu serta lebih baik untuk menjadi harapan.

Read more »

 
Monday, April 27, 2009

Federal Hotel Hari Kedua


Hutang Masih Ada. Semalam saya daftar celcom broadband, bila penjual cek nama kat internet, tak ada black list. Bila tunggu aktif, sampai jam 12.00 pun tak aktif. Jam 4.00 pagi saya cek lagi. Belum jugak aktif. Saya call itu Cina, katanya tak boleh Register sebab ada hutang kat Celcom. Saya call celcom, dia cek, katanya tahun 2002 saya ada hutang.

Ingat...ingat, ya waktu baru balik dari Indonesia, saya ke KL, waktu sampai di Masjid India, ada orang bagi2 kad percuma, katanya 15 sen seminit. Apa lagi saya ambillah. Bila guna, tak sampai2 pun bil, cukup 2 bulan setengah baru tiba.

Alamak, kena tipu, bukan 15 sen, tapi 35 sen. Dah lah gitu, ada cash tambahan lagi. So...macam mana ya saya fikir, orang yang kerja Telekom, bahaya tu, ada orang telekom kerjanya menipu orang, entah dia wakil atau tidak, tapi pakai baju orang celcom la, masa tu dah ada ke celcom ya, terus duit yang tipu tu, kita bayar dengan geram... bukan kah duit itu yang dibayar gaji mereka ek?

KAlau betul duit tu dibayar gaji, entah berapa ribu sebulan dan setahun orang Celcom mendapat gaji serpihan dari wang ini. Bagi saya...eeee takutlah.... Bahaya di depan neraka nanti. Halal ke wang yang lari dari perjanjian????

Cakap 15 seminit, hakikat 35 seminit.... Berani kah anda mengatakan wang itu HALAL? Saya akan bayar lah petang ini hutang, mujur lah tak sampai setengah ribu macam member yang lain.

Daging yang dibina dari sumber pendapatan yang haram, haram baginya masuk syurga.(Hadis Nabi)

So, pengajaran, lain kali jangan percaya orang di tepi jalan... Nahas kita nanti, saya dah kena. Yang kedua, anda yang nak bekerja di Celcom, elok pikir sikit, tang gaji ni. Sah bercampur duit tu dengan yang halal dan tidak. Bahkan bukan Celcom je, bank pun jugak. Jangan terkejut, seorang guru di Indonesia ada yang berkata, jangankan bekerja sebagai pegawai bank, tukang sapu pun jangan, katanya ketika memberi ceramah pada anak muridnya. Sebabnya apa... wang ..

Dan yang ketiga, segala perbuatan kita dirakam, direkod dan disimpan, hanya kita yang buat-buat lupa atau benar-benar lupa... Huhu. Bagaimana di akhirat nanti?

Read more »

 

Hadiah Untuk W.M Anuar





Penceramah Dadah Negeri Terengganu, dah naik pangkat habis SPADA, ceramah kena lah upgrade sikit

Read more »

 
Saturday, April 25, 2009

4 Hari Mesyuarat

Sidang Pemirsa : Salam Maaf, saya harus menghadiri satu mesyuarat di Kuala Lumpur.

Tempat : Federal Hotel, Jalan Bukit Bintang
Dari : 26 April - 29 april 2009
Perkara : Mesyuarat E-Pelaporan Kaunseling, bagi JU Kebangsaan Unit Bimbingan dan Kaunseling


Read more »

 
Thursday, April 23, 2009

Motivasi Berfokus SKB


Setelah seminggu berlalu, kali ini program motivasi berfokus di adakan lagi, tetapi lain pula sasarannya. Sasaran murid kali ini ialah 3 kelas tahun 6 di hadapan. Kami guru-guu mengharapkan mereka semua mendapat 5A dengan usaha yang luar biasa, bersungguh-sungguh, gandingan mantap dari ibu dan bapa, insya Allah, impian ini akan menjadi kenyataan.

Read more »

 

Wee...hoooo...sapa punya paling berat PART 2

Siap korang pas ni..en Halim kata sapa punya paling ringan kena buat internship 4 plak...yahooo...

Ya Allah....sape punya ni banyak btul....terpaksa bw dgn kotak...nak tau sapa kita tggu.....tapi klu x silap byk cerita menarik dari klien2 dia tu, mcm2 ada..nak dgr satu semester pun x hbis sbb tu la berkotak2 kotak report dia..xnak satu pun citer menarik tu tertinggal..siapa ek dia ni?
Dalam byk2 report dia punya je yg duk dalam beg...takut nak kluarkan nanti korang ambik...sapa la klu bukan AMUTHA...susah nak bw dari Melaka tau..





yang ni plak ketua dinner kita, xpasal2 kna ganti kan orang yang sakit tu..tak pe lah, lagi pun opis dia buat internship dkt je dgn en halim...jerit je nama ANIS DTG SPADA ADA KERJE UTK KORANG! ....hehehe

Ni bukan buku kembar tau..tapi dia ni ada member kembar kat chatango yg menyamar jd USJ mcmmana la VJ xmarah...sbb 2 dia malas nak masuk lg chatango, katanya lebih baik GOSOK BAJU...betul tak VIJAYA?




Asyik dia je sokmo gambar lebih kat blog ni...bukan takat gambar, buku pun dia nak letak lebih2..tp jgn la jelous...ni la petpot punya report...



ni orang yang duk kat hospital Sungai Buloh...suka betul klien2 kat hospital 2 dengan Kak Lin kita ni...

Nun jauh dari rawang....subuh2 dah kena p SPADA...tu pun xsmpt gak sampai, xpe lah Kak Mus..aiman xkisah..
Ni la tuan punya kotak 2, kawan SEJAUHs and SEPUSAT dengan kak mus
..siapa lagi kalau bukan MC DINNER kita, USTAZAH IRA (bak kata en Halim)..

Buat masa ni ada lagi 2 lembaga belum hantar...satu dari Lembaga Sekolah Khas & satu lagi dari Lembaga Tahanan...nak buat mcm mn mmg dah lagu 2..Dunia oH Dunia...kt redha je la ye LENNY & ZAINI....cpt anto nanti en Halim pancung korang!

Read more »

 

Kenangan [ulangan]

Foto ini saya bersama Abu mewakili mahasiswa Acheh ke Jakarta. Sambutan 31 Ogos 2001
Gambar ini dirakam pada 1994
Kenangan bersama Abu menghadiri mesyuarat di Jakarta pada 31 Ogos 2001. Ni gambar masa member dari seluruh Malaysia berkumpul dan kami jalan malam-malam ke pasar-pasar sekitar Mess Malaysia.
Sama-sama belajar di SMU Darul Anuar, Pulau Melaka. Ini gambar masa kami ke Istana Sultan Kelantan. Seronok hari tu lihat Pentomin 7 Pemuda yang mati ratusan tahun.
Gambar kenangan di Pantai Lam Pu uk, Banda Aceh pada tahun 1999. Masa ni belum tsunami dan belum ada perintah berkurung. Seronok sakan kami jalan
Terbang : Seronok terbang macam ni.Baju merah Ustaz NAzri kini di Kedah, baru ni jumpa di Hotel Goldcourse Klang, kebetulan saya menghadiri perjumpan JU-JU Kebangsaan. Baju biru hujung Talhah, kini jadi hakim, baju putih 2 dari kanan, Najib, Paling kanan Abu yang akan kahwin raya ni dan aku la tu yang baju biru belang.

Pada rakan semua, jom kita meriahkan rumah Abu raya ni.Buat perjumpaan Alumni.

Read more »

 

Wee...hoooo...sapa punya paling berat PART 1

Dlm byk2 report...ni lah yg paling DAHSYAT....ada gambar model lagi kat depan 2...dgn BOSS plak tu. Abe Nan ...ada apa2 ke ni...markah lebih ekkkk....

Cikgu Nuar punya sama kaler mcm acu..PINK...kt cikgu nuar kaler d pilih atas nasihat Pembantu Peribadi....


Warna kuning dtg khas dari PERSADA...oleh Raja acheh...

Ha..ni plak ibu mengandung...best student kita ...agak2 baby girl kot...suke pink karer...

Penghulu kelas aka penghulu pancing....sama dengan geng kat bawah ni...sapa punya la fail kat atas fail ni ek..tebal betul...

ni pun geng kaki pancing...internship ke ...inter fish...


datang khas dari internship hulu langat...FJ bukan fantastic Farid...tapi Funny Farid...wahaha

Haa,...yg ni dari Negeri Cik Siti Wan Tak Kembang....Wan Azlina...kunin nyer...

NI plak...kawan baik wan ....Cik Siti Yan Tak Kembang-kembang...hehehe...tapi brutal..



NI plak..member Cik Siti Yan Tak Kembang-kembang kejar LRT..Cikgu Jai...


Ni...orang yang paling garang...ketua rombongan AKA tok imam punya...



Agak2 sapa punyelah yang palin berat ek.....eh npk x ada orang htr i kotak kat hujung 2...sapa ek..mesti klu en halim timbang kilo sure kotak 2 menang..nk tau saper..tgu le part II

Read more »

 

SENARAI JU ICT KEBANGSAAN

1. En. Norhisham bin Omar - SMK Seremban Jaya 2, Negeri Sembilan
2. En. Mohd Idris bin Jusoh - SMK Dato' Hj. Mohd Redza, Negeri Sembilan
3. En. Muhd Alfian bin Badarudin - SK Wawasan, Negeri Sembilan

4. En. Mohd Fazlie bin Ahmad - SMK IDEAL HEIGHT
5.
En. Abdul Aziz bin Ismail - Pejabat Pelajaran Daerah Gombak, Selangor
6.
En. Noorhisham bin Hamzah - SK Bangi, Selangor
7. En. Asmawi bin Mohaman Mokhtar - SK Perpaduan, Perak
8. En. Loh - SK Bandar Hilir, Melaka

Read more »

 

How To Register a Member


Read more »

 
Wednesday, April 22, 2009

GM

Minggu ini adalah minggu yang sangat kecewa bagi kami, ahli keluarga, staf dan semua pegawai di PERSADA, termasuk pelajar yang sedang menjalani praktikum di sini. Apa tidaknya, bilama 3 orang ahli keluarga kami yang sudah lama (lebih satu tahun) berada di sini, sempat relapse di luar ketika kesempatan keluar diberikan. Dengan itu, PERSADA terpaksa mengadakan General Meeting (GM). Semua penghuni wajib berada di dalam majlis ini dan mesti serius.

Walaupun cerita relapse (kembali mengambil dadah setelah lama berhenti) dalam penagihan adalah perkara biasa. Namun bagi PERSADA, sebuah pusat serenti sukarela, yang kemasukkannya penghuninya adalah berdasa sambung

http://norish77.blogspot.com/

Read more »

 

Ringkasan Link

Read more »

 

GM - GENENAL MEETING

Minggu ini adalah minggu yang sangat kecewa bagi kami, ahli keluarga, staf dan semua pegawai di PERSADA, termasuk pelajar yang sedang menjalani praktikum di sini. Apa tidaknya, bilama 3 orang ahli keluarga kami yang sudah lama (lebih satu tahun) berada di sini, sempat relapse di luar ketika kesempatan keluar diberikan. Dengan itu, PERSADA terpaksa mengadakan General Meeting (GM). Semua penghuni wajib berada di dalam majlis ini dan mesti serius. sambung

Read more »

 
Monday, April 20, 2009

Al-Quran dan Kesihatan Masyarakat : Dr.Su'dan

Manfaat Dzikrullah Bagi Kesihatan Jasmani

Kegiatan penyembuhan korban narkotika di Suryalaya tepat ditinjau secara ilmiah. Misalnya dari segi kesehatan jasmani, tepat benar cara-cara Suryalaya.Memang alam pergunungan yang dingin, tenang dan indah, juga menunjang keberhasilan, Suryalaya terletak di punggung gunung yang udaranya bersih dan sejuk.Yaitu Desa Tanjungkerta, Kecamatan Pageragueng Kabupaten Tasikmalaya. Lokasi Inabah I berada di Desa Cibeureum, Kecamatan Panjalu, Kabupaten Ciamis...demikian secupil tulisan dalam buku Al-Quran dan Panduan Kesehatan Maysrakat, tulisan Dr. Su'dan M.D Indonesia.

Saya sempat membaca buku ini sebelum memulakan skripsi (tesis sarjana muda) ketika berada di Banda Atjeh dulu selama 4 tahun. Skripsi saya berjudul Konsep Dzikir Thariqat Al-Mufarridiyyah Sebagai Terapi Alternatif Gangguan Jiwa telah membawa saya sebagai Sarjana Muda Sosial Islam.

Hari ini,apa yang saya baca dalam buku itu, telah pun saya lihat sendiri di Kuala Nerang Kedah. Waktu di Aceh dulu, saya ke mana-mana dengan sebuah motor merah saya, pabila singgah di masjid solat Maghrib, saya minta dengan imam masjid untuk menyampaikan wejangan selama 7 minit.

Wejangan saya tak pindah tajuk dari ketenangan dan dzikir, bisa di gapai lewat dzikrullah. Hidup dalam perang di Aceh, sememangnya menakutkan bagi sesetengah orang. Jam 8.00 malam, dijalanan sunyi sepi. Tiada kenderaan yang berani lewat. Berlainan pada tahun 1998. Kami masih bisa ke Pantai Lam Pu uk untuk makan ikan bakar seramai 10 orang, walau pun sampai jam 12.00 malam.

Namun tahun 2000. Segalanya berubah, perintah darurat terjadi. Semua orang hidup dalam ketakutan. Peluru nyasar mencari mangsa. Saya pernah ditanya ibu di sebuah perkampungan tempat kost saya tinggal, ibu ini jualan goreng pisang, orang sana panggil pisgor, hei...kot malam-2 masih dijalan, kamu ngak takut ya? Ngak bu, saya kan orang Malaysia, peluru ngak cari saya.... kata saya sambil ketawa.

Kampung saya tinggal namanya Lam Duro.... Lam ertinya dalam....Duro maknanya duri...

Read more »

 

Cuplikan Dari Kajian Kes Penagihan


Penulis dan rombongan bersama Haji Suki , Tuan Guru di Inabah Kedah


Sejarah Hidup

Klien dilahirkan di Hospital Kuala Lumpur pada tahun 1984. Bapanya membuka usaha warung kedai makan di Chow Kit, Ibu kota Kuala Lumpur. Manakala ibu klien membantu bapanya menjalankan perniagaan. Sebagai anak bongsu, klien sering bersama ibu dan bapa, dibawa ke mana sahaja. Tempat yang paling lama tinggal sehari-hari ialah di warung bapanya, Chow Kit. Dimana disitu ramainya penagih dadah berkeliaran. Ketika berusia 5 tahun (1989) klien pernah mencuba-cuba mengambil putung rokok dan cuba menghisabnya. Perbuatan ini dilakukan atas dasar ingin tahu.

Pada tahun 1990, klien dimasukkan ke Tabika Perpaduan di Keramat. Masuk usia 7 tahun, klien dihantar bersekolah di SK Jalan Gurney sehinggalah tamat darjah enam. Pada sebalah petangnya, klien bersekolah agama di salah sebuah sekolah agama rakyat berhampiran tempat tinggalnya.

sambung

Read more »

 
Saturday, April 18, 2009

PUTERI ISLAM TAK BAGUS, CIKGU



Berhati-hati bila mengambil kira cakap anak. Memang budak ini seorang yang polos (cakap apa adanya), tidak pandai menipu lagi. Namun sebagai cikgu, mak dan ayah, kena teliti dulu cakap mereka. Jangan telan bulat-bulat, jangan kasi naik angin kita dibuatkan. Apalagi yang ada penyakit lemah jantung ke, takut-takut cepat mati....sedang tak sempat minta maaf.

Ada ada sebuah kisah, berkait dengan mulut budak ni, cerita ini saya dapat dari ibu kepada murid itu sendiri. Kisah ini dituturkan sendiri pada saya.

Cikgu kita dulu suruh pilih nak rumah pasukan apa kan, ingat tak, saya dulu pilih pengakap. Tetapi zaman sekarang, disebabkan murid ramai sangat, kalau cikgu bagi pilihan, semua akan masuk pengakap... atau semua masuk puteri Islam, ... begitulah kononnya, sehingga persatuan lain akan berkurang ahlinya.

Untuk memudahkan cerita, supaya guru yang ahlinya ramai tidak menjadi susah, kalut dan sibuk, sekarang ini cikgu dah siap agih-agihkan murid ini masuk apa, murid itu masuk persatuan apa. Ada lah seorang anak murid darjah 4 ni, dia tak suka Persatuan Puteri Islam, sorry bukan tak suka, tetapi lebih berminat nak masuk pengakap jugak. Dia baliklah mengadu pada ayahnya... setelah mengadu ayahnya berpesan, besok pergi jumpa cikgu, (kelas tu)cakap "cikgu, saya nak minta tukar persatuan lah". Saya nak masuk pengakap.

OK lah, besoknya, dia pun pergilah ke sekolah dan jumpa cikgu, ringkas cerita, dia kata begini, "cikgu, ayah saya cakap puteri Islam tak bagus". Saya nak tukar .....Petangnya dia balik rumah, mak nya bertanya ;

Mak : Engko dah cakap belum kat cikgu?
Anak : Dah...
Mak : Engko cakap macam mana
Anak : Cikgu, ayah saya cakap puteri Islam tak bagus...
Mak : Masya Allah bila masa pulak ayah engko cakap macam tu....?

Gamaknya, apa yang terlintas pada fikiran seorang guru, apabila anak murid berkata begitu, ayah dia pakai kopiah pulak tu, tentulah cikgu akan berkata dalam hati, teruk benor ayah engko ni ya.

Jadi ..pada semua...ambil lah iktibar, jangan telan sepenuhnya cakap anak. Jangan anggap anak-anak ni tak kan buat salah, kerana dia masih bersih. Ingatlah...firman Tuhan, Sesungguhnya anak-anakmu, adalah cubaan bagimu". Dalam ayat yang lain, Dan hari akhirat itu tiada tiada manfaat harta dan anak-anak, melainakan orang yang pulang mengadap Allah dalam keadaan hatinya bersih, qalbin salim".

Untuk lebih arif tentang psikologi anak, bacalah buku Psikologi Remaja, banyak pengarang yang sudah membukukannya, antaranya Prof.Dr.Zakiah Daradjat, Indonesia. Alamak, jauh benor buku ni, tak pun, kat Malaysia rasanya ada jugak buku-buku seumpama ini.

Read more »

 
Friday, April 17, 2009
SEREMBAN 12 Mac - Berteraskan faktor orang lelaki harus menjadi pemimpin, pelajar cemerlang Sijil Pelajaran Malaysia (SPM), Mohamad Aizuddin Mohd. Yaakob, 18, sentiasa memastikan dia tidak 'ditewaskan' rakan pesaing daripada kalangan pelajar perempuan.

Dia yang memperoleh keputusan 13 1A dalam semua mata pelajaran yang diambil dan muncul antara pelajar cemerlang negeri ini berkata, dia menterjemahkan 'keegoan' itu pada usaha yang lebih gigih supaya ia menjadi sandaran untuk memperoleh keputusan cemerlang. lagi

Read more »

 

http://kassim8888.blogspot.com/



Sempena warna blog bertukar kepada warna hijau, jadi tuan blog letak kereta antik Wolkswagen berwarna hijau di sini. Bukan kereta tuan blog ya! Tapi tuan blog pernah berangan-angan untuk memiliki kereta antik seprti ini tapi tak kesampaian. Lesen memandu tuan blog telah digantung seumur hidup.

Cuplikan dari klik

Read more »

 
Thursday, April 16, 2009

CONTOHILAH MADIHAH

Kaedah belajar Madihah patut jadi teladan

SAMA ada Nik Nur Madihah Nik Mohd Kamal atau Mohamad Aizuddin Mohd Yaakub, mahupun pasangan kembar Rohamina-Rohaisha Jamil, masing-masing nampaknya menggunakan resipi serupa dengan mengingati dan mendekatkan diri kepada Allah SWT sebelum dan sesudah mengulangkaji pelajaran sehingga akhirnya muncul pelajar cemerlang terbilang.

Pada peperiksaan Sijil Pelajaran Malaysia (SPM) 2008, Nik Nur Madihah muncul pelajar cemerlang peringkat nasional apabila memperoleh 20A termasuk 1A2, mengatasi rekod cemerlang Siti Fatimah Mokhtar yang mendapat 18A termasuk 1A2 pada 2006, dari sekolah yang sama, Maahad Muhamadi (Perempuan) di Kota Bharu, Kelantan.

Mohamad Aizuddin pula memperoleh A1 dalam semua 13 subjek yang diambilnya dan antara pelajar terbaik SPM 2008 Negeri Sembilan. Pasangan kembar Jamil yang belajar di Sekolah Menengah Kebangsaan (SMK) King George V, Seremban mendapat 11A1 merangkumi subjek sains dan matematik dan sains sosial.

Lain halnya dengan Zamri Amir yang juga mendapat 11A1 dan muncul antara pelajar terbaik Sekolah Alam Shah Putrajaya.

Walaupun berasal daripada keluarga susah seperti keluarga Nuk Nur Madihah, pengurusan masa yang cekap dan seimbang menjadi faktor penting di sebalik kecemerlangannya itu, lantaran dia juga aktif dalam Pasukan Orkestra SSAS.

Allah SWT berfirman dalam Surah Surah at-Tiin (Ayat 4-6): Sesungguhnya Kami telah menciptakan manusia dalam bentuk yang sebaik-baiknya (dan berkelengkapan sesuai dengan keadaannya).

"Kemudian (jika dia panjang umur sehingga tua atau menyalahgunakan kelengkapan itu), Kami kembalikan dia kepada serendah-rendah peringkat orang-orang yang rendah, kecuali orang-orang yang beriman dan beramal salih, maka mereka beroleh pahala yang tidak putus-putus".

Persis kata Nik Nur Madihah, anak jati kampung nelayan, Kampung Parang Puting, dekat Pantai Sabak itu: "Saya mengulang kaji awal pagi tiap-tiap hari selepas solat tahajud dan sesudah membaca al-Quran".

Kembar, Rohamina dan Rohaisha berkata: "Kami selalu membaca al-Quran, selain kerap melakukan solat hajat agar dipermudah kami mengikuti pelajaran dan mendapat kejacemerlang."

Bagi Mohammad Aizuddin, pendekatan diri kepada Allah SWT penting sebab mengingati-Nya dengan melakukan suruhan-Nya dan menjauhi larangan-Nya menjadikan jiwa sentiasa tenang dan mudah memahami pelajaran.

Pelajar cemerlang SPM 2008 itu adalah pilihan Allah SWT daripada 6,277 calon cemerlang lain, menepati maksud Surah ar-Ra'd (Ayat 26): "Allah memewahkan rezeki bagi sesiapa yang dikehendaki-Nya dan Ia juga menyempitkannya. Dan mereka (yang ingkar): bergembira dengan kehidupan dunia, sedangkan kehidupan dunia itu tidak lain daripada kesenangan yang kecil dan tidak kekal, berbanding dengan kesenangan hari akhirat."

Sebagai manusia pilihan dengan sebaik-baik kejadian bersama penganugerahan akal yang pintar, mereka tidak pernah melupai Allah SWT dengan melakukan suruhan ibadat-Nya demi tuntutan ukhrawi dan duniawi.

Otak mereka sama juga seperti binaan otak pelajar, malah manusia lain, seumpama dua hemisfera. Satu sebelah kanan sementara yang satu lagi kiri.

Kedua-duanya berkongsi pemikiran dan kawalan tubuh badan.

Bagi kebanyakan orang, hemisfera otak kanan lebih kreatif manakala sebelah kiri lebih kepada logik.

Yang lebih kreatif melahirkan insan berfikiran sains sosial sementara yang lebih logik berfikir secara saintifik dan matematik.

Otak pelajar cemerlang itu nampaknya seimbang hemisfera kanan dan kiri yang bergabung dan melahirkan kepintaran subjek sains sosial serta sains tulen.

Manusia dianugerahi akal untuk berusaha dan berfikir mengejar kejayaan duniawi dan ukhrawi seperti janji Ilahi asalkan kita sentiasa mengingati dan mendekati-Nya.

Resipi mereka sepatutnya jadi ikutan calon SPM tahun ini untuk meraih kecemerlangan lebih terbilang.

DR ILLIAS ZAIDI,
Akademi Buku Malaysia,
Kuala Lumpur.

Dikutip dari link Blog Kaunselor Seremban. Cikgu Mustafa

Read more »

 

GARA-GARA ASYIK BERMAIN

Batu Yang Digunakan16 April 2009. SKB. Gara-gara terlalu asyik bermain batu, 2 orang murid sekolah ini secara tidak sengaja telah menyebabkan cermin kereta salah seorang guru SKB pecah.

Peristiwa ini terjadi di sebelah kantin sekolah tempat parkir kereta guru. Kejadian berlaku sebelum murid petang masuk ke kelas.

Pihak sekolah sebenarnya telah meng-gazetkan beberapa tempat larangan murid bermain. Implikasi larangan adalah disebabkan untuk mengelakkan hal yang tidak di ingini berlaku.


Perkara ini akan menyusahkan para guru, dan juga ibu bapa kerana terpaksa membayar ganti rugi.

Pihak sekolah berharap murid tidak lagi mendekati kawasan-kawasan yang dilarang termasuk menghampiri pokok besar di belakang bangunan kayu lama, kerana pokok itu sedang dalam proses kematian dan akan tumbang bila-bila masa saja .

Sisa cermin tingkap kereta yang bertaburan.

Dalam pada itu, pihak pentadbiran telah memutuskan untuk menutup 2 lokasi parkir para ibu bapa dan juga van pengangkutan sekolah. Ini berikutan 2 tapak tersebut telah menimbulkan sedikit masalah kepada kenderaan guru untuk keluar masuk.






Di Harap semua pihak dapat mengikuti peraturan terbaru ini demi kelancaran lalu-lintas semua pihak.


Lain-lain

Pihak sekolah mengucapkan Syabas dan Tahniah kepada usaha YDP PIBG Major Baharuddin kerana telah berurusan dengan penjual di kawasan berhampiran sekolah. Perkara ini timbul saban tahun dalam perhimpunan mesyuarat PIBG. Kali ini ianya telah dapat di atasi. Semoga ianya tidak berulang kembali.



16 April 2009. BANGI. Seramai 6 orang mahasiswa dari Universiti Malaysia Sarawak telah mnegadakan program amal dengan memberikan motivasi dan pengalaman baru kepada adik-adik tahun 5 Venus dan 5 Jupiter SK Bangi. Pihak sekolah menyanjung tinggi jasa baik tersebut dan mengucapkan setinggi-tinggi penghargaan buat anda semua.

Program sebegini sememangnya menjadi acara rutin tahunan. Dalam pada itu, pihak admin telah berbual dengan Cikgu Bahasa Melayu Tahun Enam, Puan Nor Aisyah, apa yang membanggakan ialah pencapaian Bahasa Melayu tahun lepas, dengan hanya mengambil kira murid kelas 6 Venus 2008.

Seramai 7 orang dapat A bahagian pemahaman dan 21 orang dapat A bahagian penulisan. Tahniah dan Syabas buat cikgu Aisyah, Ibu Bapa patut bangga dan berterima kasih, kerana kelas Venus adalah antara kelas hujung, namun berkat usaha beliau, ramai juga yang lulus, bahkan tiada seorang pun yang gagal


Admin juga telah berjumpa murid tahun 6 Venus hari ini dan mengambil masa 20 minit untuk memberikan pencerahan. ami berharap rekod ini dapat dipertingkatkan lagi. Bahasa Melayu adalah bahasa ibunda kita, jangan sampai ada yang gagal.


Untuk mencapai kejayaan cemerlang, berikan perhatian penuh di dalam kelas, rajin bertanya dan mengubah sikap ke arah lebih positif.

Dikutip dan diedit dari www.skbangi.com

Read more »