Tuesday, April 14, 2009

Seputar Program Minggu Ini

12 April. Lapor diri di JPN Selangor
Menurut surat yang dikeluarkan oleh JPN Selangor, saya akan ditempatkan di SK Bdr Sri Putra, saya bertanya kenapa disini ya, sedangkan sekolah ini sudah pun mempunyai cukup kuotanya? Jawabnya, nama sekolah ini PPD yang bagi

Malamnya;
Banyak mis call dari nombor tak dikenali masuk. Dan ada satu sms berbunyi " Saya Normala **********, ada apa?"

Normala....? ini nama bekas guru saya di sekolah rendah dulu (SK Padang Garong). Mungkin dia terbaca KOSMO hari ini, saya sedang mencarinya, mungkin berita itu keluar hari ini, saya tak pasti, sebab dah lama saya pos sms ke KOSMO, dah berbulan. Saya terus call ke nombor itu. Lama tak jawab, bila dijawab bunyi bising suara orang bercakap. Saya menghallokan.. Hello, terus dia matikan telefonnya.

SMS Masuk : Mesej je, ada apa?
Saya : Saya bekas murid cikgu masa di SK Padan Garong dulu, sekarang dah jadi guru jugak, cikgu kat mana sekarang? (Begitulah lebih kurang jawapan saya) Saya teringat masa cikgu masuk kelas kami dulu dan memperkenalkan diri, kemudian giliran kami pula memperkenalkan diri, tiba giliran kawan baik saya, namanya Mazlan bin Abdul Aziz,

Cikgu : Siapa nama kamu?
Mazlan : Mazlan cikgu
Cikgu : Tinggal dimana ?
Mazlan : Rumah rakit.
Cikgu : Kamu tak ada rumah ke? Kenapa tinggal atas rakit?
Mazlan : Mak ayah saya orang miskin cikgu, kami tak ada tanah, kami tinggallah atas sungai.
Cikgu : Menitis air mata...

Peristiwa inilah yang terpahat dihati saya, simpati dan empati yang luar biasa. Lantaran itu bila dewasa saya ini mencarinya semula. Saya ingat Kampung Asalnya Masjid Tanah, Melaka, dan saya sering ke Bandar Hilir Melaka bila ada kursus dan mesyuarat. Namun tak tahu dimana rumahnya. Kalau boleh biarlah saya sempat sekali saya ke rumahnya. Mungkin sekarang dia pun dah masuk hampir 50-an.

Dari sms yang beliau jawab, katanya sekarang beliau sakit, sakit jantung berlubang. aduhh, payah sekali ni, jatung berlubang dan tidak boleh bercakap, hanya boleh menggerakkan tangan sahaja. Waduh...gawat sekali.

Cikgu : Boleh tak kamu tolong saya ?
Saya : In sya Allah, ada apa yang boleh saya bantu.
Cikgu : Saya nak jumpa semua bekas murid saya, boleh tak kamu bantu dari segi kewangan? Tolong bank in kan dalam akaun saya?
Saya :Saya boleh bantu, tapi dimana suami cikgu
Cikgu : Dia Tak ade, Dah pergi
Saya : Boleh tak saya bercakap dengan anak-anak cikgu

Masuk bab nak bercakap dengan ahli keluarga, dia tak layan, ini biar betul, baru je sms beberapa kali dah minta duit. Saya tak kisah kalau betul itu guru, kalau tak banyak pun sikit mudah-mudahan boleh bantu. Kalau tak boleh tak apa lah.

Saya : Tahun berapa ek cikgu mengajar kami dulu ? Saja nak test, masih ingat tak lagi.
Cikgu : Sekitar 88 atau 89.

Saya masih bertanda tanya, apa itu betul bekas guru saya? Dan apa pandangan anda semua?

14 April
Pagi jam 8.00, menghadiri taklimat akhir program Karnival Pendidikan Kaunseling Peringkat Daerah di KUIS. Ramai member lama jumpa di sini. Lama saya tak bersama, 9 bulan semenjak melanjut pelajaran.

Malam : Adakan lawatan ke rumah murid.Kes yang pertama 2009.

15 April
Acara Karnival Berlangsung
 

1 comment:

  1. dapatkan alamatnya dan berikanlah sumbangan terus kepada guru tersebut. Jadi, insyaallah jika ia benar guru yang dicari.Pemberian itu sangat ikhlas dan tiada keraguan. kalau siapa2 yg menyamar ke maka dikhuatiri pemberian itu jadi tak ikhlas pulak.

    ReplyDelete