Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

PANDUAN MENGISI DATA PSIKOMETRIK

1. BUKA WEB EPKM.MOE.GOV.MY 2. KLIK GURU KAUNSELING 3. PILIH TAHUN PERTAMA 4. TURUN KE BAWAH SEKALI, KLIK DOWNLOAD LAKUKAN UNTUK SEMUA TAHUN...

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Saturday, June 20, 2009

20 Jun 2009. BANGI. EN.Shamsuddin, Kaunselor di Jabatan Perkhidmatan Awam hari menjadi tetamu undangan SK Bangi untuk menyampaikan ceramah LADAP bertajuk keluarga bahagia. Baru semalam beliau tampil di TV3 dalam siri khas jam 9.00 pagi.


Sakit perut jugak kekadang guru dibuatnya dengan gurauan dan misalan. Beliau pernah hadir ke sini dalam siri menyampaikan ceramah kepada ibu bapa murid tahun 6 empat tahun yang lalu. Kalau dulu dengan OHP, kini dengan Thumdrive. Kalau dulu di SK Kantan, kini di PUtrajaya. Namun satu masih belum berubah, kalau dulu dengan motosikal, namun kini dengan motosikal jugak.

Saya sempat bertanya, dengan apa tuan ke TV3 semalam? Dengan motorlah jawabnya, saya suka ke mana-mana dengan motor, sebab cepat sampai dan saya kurang arif jalan-jalan di KL, kalau tersesat mudah nak pusing balik.

Dalam ceramahnya tadi, beliau menekankan perlunya hubungan dalam keluarga di selangi dengan panggilan sayang. Satu hari, anda mesti menyebut sayang sebanyak 21 kali. Guru-guru diminta menghantar sms kepada pasangan masing-masing secara langsung dan menunggu jawapan yang diberikan. Puan Amizah adalah guru pertama yang mendapat jawapan. Beliau mendapat hadiah di akhir ceramah.

Beliau juga menekankan perlunya guru bersyukur dengan tugas sebagai pendidik, lebih-lebih dapat bekerja di Bangi, berhampiran bandar kota metropolitan besar. Tidak sama dengan rakan yang lain, terpaksa mengajar di Samarahan, berperang dengan keadaan, perasaan dan segalanya.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive