Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Featured post

Versi 14

 

Blog Archive

Tuesday, July 21, 2009
Murid SK Bangi bukan tak pandai, sungguh pun datang dari keluarga yang dhaif, 3 tahun lepas seorang murid Orang Asli dari Sungai Buah, mendapat 3A dalam UPSR. Patutnya, apa susah bagi orang Melayu nak lulus Bahasa Melayu. Bercakap, bermimpi dan bertengkar pun dalam bahasa Melayu. Namun sayang, ada juga yang masih salah menulis ketika menjawab peperiksaan. Saya cuba ronda, melihat yang sedang termenung, dah siap? Dah jawabnya. Dah semak? Dah.... lalu saya ambil kertas dan semak ejaan sahaja, belum isinya. kesimpulannya sebagai mana dibawah.

Cuba kamu baca ni.... Ek ek....sambil tersengih, mereka sebenarnya bukan tak pandai, cuma merasa dan betul semua. Pakai gaya macam mana entahlah cara menyemaknya. Bila kita tengok, entah apa dia orang tulis. Di awal-awal lagi, kita di tulis kit.

Sungguh menjadi suguh. Padahal dia tahu tidak ada kalimat suguh dalam Bahasa Melayu.

Saling di eja dengan salim, antara h dan n hampir-hampir sama.

Ini lagi memilukan, langsung tiada jawapan.

Oooo. santai waktu rehat, lepas makan jangan buang sampah merata-rata ya. Sila jaga keindahan sekolah kita.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers