Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

PANDUAN MENGISI DATA PSIKOMETRIK

1. BUKA WEB EPKM.MOE.GOV.MY 2. KLIK GURU KAUNSELING 3. PILIH TAHUN PERTAMA 4. TURUN KE BAWAH SEKALI, KLIK DOWNLOAD LAKUKAN UNTUK SEMUA TAHUN...

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Wednesday, August 12, 2009


Ketika berpraktikum selama 3 bulan di Pusat Serenti, saya bertanya-tanya penghuninya (ahli keluarga) akan kegiatan mereka diluar sebelum ini. Ramai yang terlibat dengan jenayah ragut, pecah kereta, curi Lap Top dan sebagainya. Biasanya mereka berdua, seorang menunggu di motor dan seorang melakukan operasi.

Bahan yang digunakan untuk memecahkan cermin kereta ialah plug motor, atau palam pencucuh, kata mereka dengan guna benda ini, cermin tak akan berbunyi semasa dia retak dan pecah berderai.

Ketika berceramah dimana-mana saya tidak mendedahkan hal ini, khuatir akan ditiru oleh anak-anak yang mendengar. Namun hari ini, TV3 melaporkan melalui Berita 1.30 bahawa ada sepasang suami isteri melakukan kegiatan memecah kereta menggunakan benda tersebut. Macam mana cara prosesnya saya diberitahu, namun tidaklah mahu saya siarkan dulu. Tunggu TV3 membongkar melalui 360 oleh Abang Mazidul Akmal Sidek.

2 comments:

  1. Salam,
    macam-macam cara...
    yang tak tahu pun dah jadi tahu....
    Nanti adalah yg praktikkan.

    ReplyDelete

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive