Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

PANDUAN MENGISI DATA PSIKOMETRIK

1. BUKA WEB EPKM.MOE.GOV.MY 2. KLIK GURU KAUNSELING 3. PILIH TAHUN PERTAMA 4. TURUN KE BAWAH SEKALI, KLIK DOWNLOAD LAKUKAN UNTUK SEMUA TAHUN...

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Friday, September 25, 2009
Tergaman dan terkejut juga jamaah surau, apabila kuliah subuh pagi itu mengatakan orang Islam tidak boleh masuk syurga. Yang sedang hampir terlena pun ikut terkezut, malah merekalah yang lantas mengangkat kepala. Cuba mendengar betul-betul apa yang terdengar tadi.

Ya, manusia ni, kalau setakat jadi orang Islam belum tentu dapat masuk syurga. Kerana tidak ada ayat dalam Al-Quran yang menyebut orang Islam berada di syurga dengan kenikmatan sekian-sekian. Yang ada dalam Al-Quran ialah orang muttaqin. Sebagaimana tercatat dalam surah An-Naba'.

"
Sesungguhnya untuk orang2 muttaqin berada di tempat yang bahagia, beberapa kebun dan batang anggur, dan beberapa anak perawan yang sama umurnya, dan beberapa mangkuk yang penuh berisi, tidak pernah mereka mendengar dalam syurga itu perkataan percuma (sia-sia) dan tidak juga perkataan dusta
" Demikian tercatat dalam tafsir Juzuk Amma.

Upgrade dan Update Diri

Oleh sebab itulah, penceramah mengajak hadirin untuk sama-sama meningkat naik ke taraf Mukmin dan Muttaqin. Kalau setakat orang Islam, belum ada jaminan. Sebab nak jadi Islam tu mudah sangat, hanya mengucap 2 kalimat syahadah, walau jarang-jarang sembahyang. Apakah pegawai kerajaan macam nurse, guru dan kerani macam tu akan masuk syurga? Jangan harap. Sebab keluasan syurga antara langit dan bumi itu hanya untuk orang2 yang bertakwa. Takwa maknanya takut.Orang yang takut menunjukkan reaksi sebagai menifestasi takutnya melalui menunai perintah dan menjauhi laranganNya.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive