Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

iKON wHATSAPP

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Thursday, September 17, 2009
18 sept. 2009. Merujuk surat pembaca Berita Harian hari ini. Orang macam Ustazah Bahyah ni susah nak kita jumpa dalam negara malaysia. Apalagi suami beliau, seorang Ustaz yang cukup popular. Bagi saya pendekatan atau metode Ustaz lebih slow, tenang dan mengajak batin manusia untuk merenungi setiap patah kalimah-kalimah yang beliau keluarkan.

Namun lain pula pendekatan isterinya, namun kedua-duanya, sama-sama berceramah dan mengajak manusia kepada Allah.

Bab over ini, Nabi sendiri pernah menyentuh, janganlah kamu berkasar dengan manusia, nanti mereka akan lari darimu" Berkasar tu overlah. Over jugak boleh ternampak dalam bentuk pergerakan tubuh yang melampau, seperti berjoget, cuit-mencuit didepan khalayak "walaupun itu halal pada hukumnya", lainlah kalau kita memang asal artis. Dikira tak mengapalah kalau nak berjoget sikit-sikit. itupun belum pernah dibuat orang.

Saya cukup terpegun dengan gaya AA Gym,(Abdullah Gymnastiar), pemilik Syarikat Manajeman Qalbu, menyampaikan ceramah dan khutbah. Pernah saya mendengarnya secara langsung di Masjid Agung Baiturahman, Banda Aceh. Gaya tasauf, zuhud, dan kalimat yang keluar di mulutnya adalah datang dari qalbunya. Amat terasa. Lain pula orang yang berceramah bukan dari qalbu, tapi dari fikiran yang nampak balasan dari ceramahnya. Saya juga pernah mendengar syarahan Ustaz Ibrahim Libya. Memang intonasi suara beliau yang baik pernah saya dengar.

Apapun, jika anda seorang penceramah, banyak2lah membaca buku penceramah hebat dulu-dulu, kalau di Malaysia, pada saya tak banyak, namun lain pula di Indonesia, Ya lah rakyatnya pun 250 juta. Kita perlu belajar Intonasi, Frekuensi dan gaya persembahan yang baik dan boleh diterima orang, jangan sampai di anggap melebih-lebih, apalagi kalau kita berbicara bab agama. Rasa malu (haya') dan takut (khauf) perlu ada malah terpampang pada gaya. itulah manusia yang mengajak manusia kepada Tuhan. Anda pernah membaca gaya Syeikh Abdul Qadir Al-Jailani berceramah...?? Hemmm. Hebat..Sesekali suara kita perlu perlahan, dan sesekali perlu bersemangat. Jangan datar macam khatib di Masjid-masjid berkhutbah, sambil menundukkan pandangan. Maka tidak hairanlah, jika hampir semua makmun pun ikut menunduk pandangannya.

Apapun sekali lagi, terserah anda menilainya, kerana anda memang berhak untuk menilai seseorang dan seorang sahabat adalah cermin kepada sahabat yang lain.

0 comments:

Post a Comment

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada