Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

LOGO

 

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Saturday, October 10, 2009


Suara tangisan manusia lelaki dan perempuan, melihat goyangan bumi menggoncang bangunan yang selama ini berdiri teguh, ke sana-sini manusia mencari arah untuk dituju. Sedangkan gambaran saat berlakunya kiamat adalah lebih dahsyat dari ini semua. Al-Qoriah, Mal Qoriah? Al-Qoriah, tahukah engkau apakah itu Al-Qoriah, (Goncangan), pada hari itu (kiamat) kamu akan melihat manusia seperti kelkatu, dan gunung-ganang berterbangan...Masya Allah.

Gunung sebagai pasak bumi, yakni paku bumi, boleh tercabut dan berterbangan dek suasana yang hiruk-pikuk hari kiamat. Angin yang kuat menerbangkan segala kekuatan manusia, harta dan kecantikan, perhiasan dan kemewahan sudah tiada guna lagi. Manusia semua akan kembali kepada ALLAH.

Dan pada hari itu (kiamat) tiada guna lagi harta dan anak-anak, adapun yang berguna adalah orang-orang yang pulang menemui tuhannya dalam keadaan qalbun salim, jiwa yang selamat (dari dosa).

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive