Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

LOGO

 

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Wednesday, October 7, 2009
Saya terima mesej dari seorang blogger yang juga kawan baik, En.Adlan seperti berikut :

Kejadian gempa di padang jam 17:16, Lihat Al-quran surah 17 ayat 16, susulan di Padang jam 17:58, buka Quran 17:58, terjadi pada tanggal 30:29, Lihat Quran surah 30 ayat 29, Gempa di Jambi jam 08:52. lihat Quran surah 8 ayat 52.

Surah 17 Ayat 16 :


Dan jika kami hendak membinasakan suatu negeri, maka kami perintahkan kepada orang-orang yang hidu mewah di negeri itu (supaya mentaati Allah) tetapi mereka melakukan kedurhakaan dalam ngeri itu, maka sudah sepantasnyalah berlaku terhadapnya perkataan (ketentuan Kami), kemudian kami hancurkan negeri itu sehancur-hancurnya.


Ayat 58

Tak ada suatu negeripun (yang durhaka penduduknya), melainkan kami membinasakannya sebelum hari kiamat atau Kami Azab (penduduknya) dengan azab yang sangat keras. Yang demikian itu telah tertlis di dalam Kitab.


30:29

Tetapi orang-orang yang zalim, mengikuti hawa nafsunya tanpa ilmu pengetahuan maka siapakah yang akan menunjukki orang yang telah disesatkan Allah? Dan tiada lah bagi mereka seorang penolongpun.


Surah Al-Anfal, (08): ayat 52

(keadaan mereka) serupa dengan keadaan Firaun dan pengikut-pengikutnya serta orang-orang yang sebelumnya. Mereka meningkari ayat-ayat Allah, maka Allah menyiksa mereka disebabkan dosa-dosanya. Sesungguhnya Allah Maha Kuat lagi Amat Keras siksaan-Nya.


Manakala Surat Khabar Berita Harian 01 Oktober pula melaporkan kejadian Gempa berlaku pada jam 6: 16 petang. Saya semak Surah Al-An'am( surah ke 6), ayat 16, bunyi ; Barangsiapa yang dijauhkan dari padanya Azab ada hari itu, maka sungguh Allah telah memberikan rahmat kepadanya. Dan itulah keberuntungan yang nyata.


Syukur kepada Tuhan lah bagi yang terselamat, kembalilah kepada Allah dalam beribadah, jangan tinggal sholat lagi, kerana itulah pertanyaan awal setelah kebangkitan dipadang mahsyar nanti .




Sampai begini sekali kejadian gempa. Di perkirakan sekitar ribuan orang tertimbus di dalam tanah dengan kedalaman 2 tingkat bangunan. Dahsyatnya kejadian gempa, ini belum lagi goncangan hari kiamat. Dalam Al-Quran menyebut goncangan akan menyebabkan manusia seperti kelkatu dan bukit-bukau berterbangan.


1 comment:

  1. salam syeikh..

    wah..anta cepat mcatat -kesan dr sms yg dkirim. itu bukti keprihatinan anta thadap isu yg ada kaitannya dgn diin..
    alhamdulillah.

    sememang sbg hamba-NYA, stiap takdir meskipun pahit n sakit, prlu kita renung (muhasabah) n ambil iktibarnya..

    smga Allah plihara tanahair kita..
    amiin.

    ReplyDelete

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive