Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

LOGO

 

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Saturday, October 24, 2009
Kepimpinan Melalui Teladan

Rasulullah SAW menjadikan diri beliau sebagai role model kepada umat manusia seluruhnya. Baginda setiap hari beristigfar 100 kali, sedangkan beliau adalah maksum, yakni terpelihara dari dosa kecil dan besar. Sikap beliau ini semestinya menjadi suri tauladan kepada ikutannya.

Contoh yang sangat Agung ini sebenarnya telah mempengaruhi jiwa seorang pembesar negara, iaitu Mahatma Gandhi. Beliau, walaupun Perdana Menteri kepada Negara India, tetapi sering ke mana-mana menaiki keretapi kelas 3. Suatu hari beliau terserempak dengan seorang wartawan di dalam gerabak kereta api.

Bukankah anda ini Mahatma Gandhi? Tanya wartawan itu. Nama saya, Mohanndas Karamchand Mahatma Gandhi, tetapi rakyat memanggil ku begitu.

Kenapa tuan menaiki kereta api kelas 3? Bukan kah tuan ini Perdana Menteri? Sebab tidak ada kelas 4. begitu jawabnya. Demikian peribadi beliau yang sangat gemar menbaca buku cerita tentang sejarah Baginda Rasul SAW.

CAWAS, Calon Pengawas dari SK Bangi seramai 80 sedang mendengar ucapan taklimat yang di sampaikan oleh Cikgu Hizbullah Harun selaku Kem Komandan kali ini.


Kem Kepimpinan kali ini di adakan di Impian Country Resort.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive