Thursday, December 3, 2009

BAPA PUNCA ANAK MENAGIH

Banyak kes saya jumpa mereka menjadi penagih adalah disebabkan oleh tindakan, dan sikap bapa sendiri, hatta kes-kes berprofil tinggi.

Berikut beberapa kes yang sempat saya ingat ketika ini.

1. Seorang remaja, bapanya juga seorang penagih, dia walaupun sempat belajar sampai luar negeri, tetapi kecundang kerana terjebak dengan dadah ketika sebelum tamatnya penagajian.Dia dibuang dari persekolahan dan ditarik biasiswa.

2. Bapanya OCPD, katanya dia menjadi penagih bukan kerana dia bodoh ujarnya, tetapi kerana bapanya tidak pernag menghargai kegigihan dan kehebatannya di sekolah dalam arena sukan sehingga menjulang nama sekolah. Bila dia pulang ke rumah dan tunjukkan meadle yang dia dapat, bapanya tak endah.

3. Bapa selalu bergaduh dengan ibu sehingga akhirnya berlaku perceraian. Dia melarikan diri dari rumah dan mencari pekerjaan di negeri orang lain di usia 14 tahun, akhirnya dia menjadi penagih.

Sesungguhnya "Ar-rijaalu qawwaamuuna 'ala nisa'" Lelaki adalah pemimpin ke atas wanita. Namun bila kepimpinan tidak berdasarkan ilmu agama, yang ada hanya ilmu agama yang cetek sekali, bahkan berkiblatkan hawa nafsu, maka episod-episod yang telah saya sebutkan tadilah berlaku lagi dan lagi.
 

No comments:

Post a Comment