Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

LOGO

 

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Thursday, December 3, 2009
Banyak kes saya jumpa mereka menjadi penagih adalah disebabkan oleh tindakan, dan sikap bapa sendiri, hatta kes-kes berprofil tinggi.

Berikut beberapa kes yang sempat saya ingat ketika ini.

1. Seorang remaja, bapanya juga seorang penagih, dia walaupun sempat belajar sampai luar negeri, tetapi kecundang kerana terjebak dengan dadah ketika sebelum tamatnya penagajian.Dia dibuang dari persekolahan dan ditarik biasiswa.

2. Bapanya OCPD, katanya dia menjadi penagih bukan kerana dia bodoh ujarnya, tetapi kerana bapanya tidak pernag menghargai kegigihan dan kehebatannya di sekolah dalam arena sukan sehingga menjulang nama sekolah. Bila dia pulang ke rumah dan tunjukkan meadle yang dia dapat, bapanya tak endah.

3. Bapa selalu bergaduh dengan ibu sehingga akhirnya berlaku perceraian. Dia melarikan diri dari rumah dan mencari pekerjaan di negeri orang lain di usia 14 tahun, akhirnya dia menjadi penagih.

Sesungguhnya "Ar-rijaalu qawwaamuuna 'ala nisa'" Lelaki adalah pemimpin ke atas wanita. Namun bila kepimpinan tidak berdasarkan ilmu agama, yang ada hanya ilmu agama yang cetek sekali, bahkan berkiblatkan hawa nafsu, maka episod-episod yang telah saya sebutkan tadilah berlaku lagi dan lagi.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive