Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

LOGO

 

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Friday, January 8, 2010

Siapa pun dia, asalkan dia orang cemerlang, satu sikap yang membuat dia berjaya. Dia iringi azamnya dengan tindakan-tindakan untuk berjaya. Tindakan-tindakan itu mestilah relevan, patut, boleh dilaksana, dengan kata lain, realistik.

Orang yang tidak cemerlang sebenarnya pun ada keinginan-keinginan tersendiri, dengan kata lain "azam". Jauh di sudut hati kecil penagih dadah tersemat kalimat, "aku ingin berhenti dah dari menagih", sampai bila aku harus begini?", tetapi mereka tidak susuli dengan tindakan yang benar-benar membuktikan keazaman dihati tadi.

Itulah perbezaaan antara orang yang cemerlang dan tidak. Orang cemerlang tidak menangguh pekerjaannya, dia harus segera berbuat apa yang ingin dibuatnya. Ia mempunyai satu buku khas untuk menanda apa kerja yang perlu disegerakan dan patut dikemudiankan. Dia patuh pada jadual yang dibuatnya sendiri.


0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive