Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

Scanner Cara Murah, Tapi Macam Mahal

Cara Murah, Tapi Macam Mahal. Scan Kehadiran dengan QR Code di jam yang cikgunya buat sendiri https://www.facebook.com/amazingfingerprint/vi...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Tuesday, February 2, 2010
Intisari Solat
Ditemukan bahawa beberapa pergerakan didalam solat meng-isyaratkan akan beberapa makna yang sangat mendalam.

Berdiri.
Orang yang boleh berdiri adalah orang yang kuat, muda dan sihat. Akan tetapi, disebalik berdiri juga, meng-isyaratkan, bahawa tidak selamanya engkau muda belia dan terus kuat, akan ada masa dan saatnya, engkau akan memasuki alam tua renta, yakni alam rukuk.

Rukuk
Ketika itu engkau sudah mulai tua, kekuatanmu pun semakin berkurang, bahkan berjalan pun tidak lagi sekuat dan sepantas dulu, boleh jadi kamu akan berjalan sambil membongkok. (rukuk).



Sujud.
Sebentar lagi,engkau akan menghabiskan usiamu, lihatlah ditanah, disitulah tempat kembalimu, maka mohonlah keampunan sebesar-besarnya dari tuhanmu.

Dan sebentar lagi juga, engkau akan menghabiskan solatmu (usia) dengan salam. Maka akhirilah dengan salam pada semua orang sebelum engkau meninggal dunia, tiada lagi dosa dan kejahatan baik tangan dan mulutmu. Cucilah segala dosamu, kerana engkau akan pergi sebentar lagi.

Manusia yang masih mendirikan solat, ia akan terasa bahawa hidup ini akan menemui ajalnya, apa yang dirasakan ini, adalah suatu kesadaran batinnya, lalu dari sebuah kesedaran ini, ia mengakhirnya segala episod-episod lakonan yang tidak baik dalam hidupnya, justeru sebaliknya, dia akan memulakan episod yang baik. Membawa watak yang baik, lemah lembut, selalu memaafkan orang lain, mengalah.

Adapun...
Orang yang tidak pernah solat, atau jarang-jarang menyentuh wuduk, mana mungkin hatinya boleh mengingati kematian. Jauh sama sekali, dari itu, dosa-dosa tetap dilakukannya. Konsekuennya pada dosa-dosa kecil tetap hingga mengakhiri saat-saat kematian.

Sepanjang umur anak anda 7 hingga 10 tahun, maka suruh lah dia solat, tempoh 3 tahun itu amatlah panjang untuk mendidiknya, sehingga, jika masih tidak juga solat ketika usianya 10 tahun, maka ada kebenaran dari agama untuk memukulnya lantaran tidak solat.

365 hari anda suruh dia solat sebanyak 5 kali sehari, samalah dengan 1095 x 5, maka jawapannya 5,475 kali anda menyuruhnya solat.


0 comments:

Post a Comment

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada