Tuesday, May 11, 2010

3 Aspek yang Rosak


Dimana-mana pun, kalau saya tanya, siapa mahu beli orang ini, (Gambar), tiada siapa pun yang mahu membelinya.Lelongan harga terpaksa diturunkan dari $2.00 kepada $1.50. Pun masih tidak mendapat sambutan.

Penagih dadah sendiri tidak menyedari, bahawa apabila mereka mulai menjadi penagih, maka dari situlah bermulanya perlahan-lahan kemusnahan dirinya.

1. Pemikiran
Corak pemikiran penagih tidak lagi sama dengan manusia normal. Apa yang benar pada kita, boleh jadi salah pada dia, begitulah sebaliknya.

2. Kepercayaan
Kepercayaannya pada kata hatinya sangat kuat. Percaya dadah boleh memberinya bantuan ketenangan. Dia percaya semua orang salah. Dia percaya apa yang dia nampak dan dengar. Ilusi dan Delusi. Sehingga sanggup membunuh ibu bapa dan orang lain semata-mata kerana duit.

3.Tingkah Laku
Tingkah laku sang penagih sudah berubah. Malam kita tidur, siang kita bekerja, dia? Malam dia bangun, siang dia tidur. Tidak mahu makan bersama keluarga. Berjalan masuk rumah ikut tepi dinding. Sering menipu. Suka pinjam duit tapi tidak bayar.

Solusi
Ramai orang ingat dengan tertangkapnya penagih, setahun atau 2 tahun di pusat dia boleh sembuh. Oh no. Hafney, seorang bekas penagih tegar selama 15 tahun mengatakan, jika selama 20 tahun seseorang itu jatuh ke lembah penagihan, selama 20 tahun masa di perlukan untuk memulihkan dirinya.

Sambungan
 

No comments:

Post a Comment