Sunday, May 30, 2010

Anak Tak Sekolah, Ibu Datang Ambil Bantuan

Kadang-kadang guru merasa agak "sebel" dengan ibu bapa seperti ini.Time bagi bantuan KWAPM (Kumpulan Wang Amanah Pelajar Miskin) mereka datang, tapi hari tu jugak, time mak datang ambil wang bantuan, anak darjah 6 tidur di rumah.

Saya memanggil ibu ini ke bilik, TAJUK perbualan ialah mengapa anak tidak mahu ke sekolah. Saya ( S), Ibu Pelajar (IP).

IP : Assalamualaikum cikgu
S : Wa alaikum salam masuklah
IP : Ada apa cikgu....
S : Tak de lah.... Saya nak tanya apahal anak ni ... selalu tak datang sekolah
IP : Entah lah cikgu, memang malas sangat
S : Tak de ke suruh-suruh dia bangun pergi sekolah
IP : ada cikgu....ayah dia pun suruh....tapi kalau dia tak nak sekolah, memang dia tak nak.. kalau kita marah sikit, mulalah dia hempas barang itu ini, tumbuk pintu
S : Bapa dia tak marah ke
IP : Entah lah bapak dia...
S : Ada datang tak bapak dia
IP : Ada..kat bawah tu....tunggu kat bawah
S : Saya kalau boleh naklah jumpa dua-dua, biar mudah tau cerita. Tak de bawak dia pergi jumpa sape2 minta tolong bagi air sikit supaya lembut hatinya.
IP : Ada hari jumpa sorang Ustaz kat Harun Din..
S : Kalau selalu bangun terlambat, kunci lah jam
IP : Dah kunci cikgu....tapi bila bunyi dia tidur balik...

Saya termenung sekejap....kenapa anak jadi tak nak dengar cakap mak ayah ni....

S : Maaflah saya nak tanya sikit...ayah dia sembahyang tak?
IP : ...hmmm.... tak lah cikgu...
S : Kenapa ?
IP : Entah lah...saya pun tak tahu
S : Emmmm...mak nya?
IP : Sssss...ss...saya... sebenarnya nak sembahyang jugak....t..tapi...tak boleh la cikgu
S : Kenapa ?
IP : Entah la.... kalau nak sembahyang, datanglah gangguan macam-macam, (maka) saya pun tak payah2 sembahyang
S : oooo...tak boleh....sembahyang kena jaga kak.....azab nanti kita kalau tak sembahyang..susah dunia dan akhirat, tengok anak akak sekarang....dah buat hal, saya rasa sebab akak dan suami tak sembahyang lah tuhan jadikan anak tak nak dengar kakak
IP : ye ke...
S : ye lah...sebab akak tak nak dengar cakap Tuhan...(suruh sembayang) anak akak pun tak nak dengar cakap akak..

Kesempatan untuk jumpa parent bukannya mudah... Saya langsung beri ayat power...geram jugak....sembahyang tak nak, anak malas sekolah, duit bantuan kerajaan nak pulak... Hmm biarlah dia dengan keluarganya.. Apa boleh buat. Kita tak boleh beri HIDAYAH, cuma bagi ayat-ayat tadi je..Mudah-mudahan mau dia berfikir.
 

No comments:

Post a Comment