Wednesday, July 21, 2010

Dialog Dengan Jin Islam

Baru jumpa buku ini, artikel saya yang ke 1386 menerangkan sedikit berkaitan masalah tidak boleh menggantung sebarang gambar manusia atau makhluk bernyawa didalam rumah.

Artikel 1387 ini pula hanya nak bagi tahu muka surat berapa. Dalam buku kulit biru muda ini, saya jumpa pada halaman 144.

Jin Islam berkata kepada Muhammad Isa Dawud selaku pengarang buku, syaitan akan duduk bertenggek di atas gambar tersebut.

Dari 1 aspek, doa kita tidak akan diterima, kerana semasa berdoa, syaitan ada bersama kita. Doa kita minta anak dapat 5A dalam UPSR, minta suami selamat, minta itu ini, tapi rumah kita penuh dengan gambar-gambar.

Kadang-kadang anak muda sekarang ini suka pacak gambar artis di dinding, orang main gitar karen, itu menjadi idola dia. Yang perempuan suka "tempek" gambar artis separuh bogel, dia ambil dari Majalah Mangga, URTV lah.

Ada juga pelajar yang pulang dari luar negeri, tunjuk-tunjuk gambar dia dalam almari, macam sebuah rak tayangan. Gambar perkahwinan dan sebagainya. So, simpan saja gambar itu, atau dibalikkan supaya gambarnya tidak kelihatan.Insya Allah orang tahu kita dah kahwin, kita dah pergi luar negeri, kita ada itu ini dan segalanya....

Edit

Apalah nak dibanggakan dengan foto-foto itu,hanya sekadar gambar perjalanan kita dari satu muka bumi ke satu muka bumi. Perjalanan yang   mahal adalah mikraj dari hamba menuju Tuhannya. Mungkin gambar itu yang menjadikan doa-doa kita selama ini terhalang untuk dimakbulkan. Sebab Malaikat tidak memasuki rumah yang ada terpampang manusia.

Satu Fakta, bahawa makhluk yang dipanggil jin atau setan (jin yang jahat) ini pun suka bergambar.Ada orang mengambil gambar di lokasi Dataran Merdeka, yang difoto cuma beberapa orang, tetapi ternyata kelihatan
lebih dari seorang.
Saran Penulis

Ada baiknya, rumah kita keluarga muslim digantung foto-foto Ka'bah atau Maqam Rasulullah atau ayat-ayat Al-quran. Rumah Pak Tengku Tarmizi Dahmi sebagai guru saya di Aceh ada tertulis di dinding pintu masuk dalam kalimat bahasa Arab "Haza Min Fadli Rabbi" Inilah lah dia Kelebihan Tuhanku.

Bukankah lebih indah dan nyaman jika kita hiasi seperti itu. Kita berdiri di depan gambar maqam Rasulullah. Sambil kita menikmati pemandangan indah ini, kita katakan, ""Ya Rasulullah, daku tak pernah sampai di depan makam mu ini, tetapi daku berharap agar suatu hari nanti kakiku ini dapat berada di depan maqam mu ini untuk ku berikan salam kepadamu"




 

No comments:

Post a Comment