Tuesday, July 20, 2010

Liputan : Memagar Kawasan

20 Julai 2010. Upacara Perawatan Mahkluk Halus di SK Bdr Seri Putra yang dijalankan malam tadi oleh Pengamal Perubatan Islam Darul Syifa Bandar Baru Bangi berjalan mulus.

Awalnya, jam 6.30 petang rombongan tiba di perkarangan sekolah. Waktu Magbrib masuk,semua hadirin ke dewan untuk solat Maghrib berjamaah.Sesudah solat Maghrib, sedikit taklimat diberikan kepada hadirin, antara isi taklimat ialah bagaimana cara perawatan yang akan dijalankan.

Pengerusi Darul Syifa turut menyentuh antara lain kes-kes yang pernah berlaku dan ditanganinya. Antaranya, seorang murid lelaki sering ketawa dalam biliknya apabila tiba waktu malam. Awalnya sang bapa ingat anaknya ketawa disebabkan oleh cerita di TV. Lama kelamaan rupanya ada "kawan lain". Sang bapa membawa anaknya untuk dirawat. Namun yang sebenarnya, bilik tempat anaknya duduk juga bermasalah. Apabila sang anak ke sekolah, jin itu akan duduk didalam bilik tersebut macam rumah dia sendiri.


Apabila tiba waktu malam, jin-jin anak itu berkawan. Bilik itu turut dirawat, garam dilempar untuk menghalau jin itu. Selepas anaknya pulang, sang anak memarahi bapanya, kenapa buat kawan saya macam tu,habis semua mereka luka-luka dan berdarah katanya.Bapa nya menjawab dia bukan kawan kamu.

Seorang sahabat saya yang turut belajar di Darul Syifa' turut hadir malam ini menceritakan, ada seorang anak di negeri Kedah berkawan dengan jin, bapa budak itu suka sebenarnya, kerana dengan berkawan itu, anaknya boleh mengubat orang yang sakit. Walhal pada akhirnya, anak itu sudah pun menjadi gila.

Menurut Ustaz kata kawan saya, apabila tidak ada lagi manusia, baru lah boleh kita berkawan dengan jin, selagi ada manusia, jangan jadikan dia kawan, sebab jin ini dari jenis api, syaitan, ikut mana-mana pun, dia akan cuba menyesatkan manusia.

Saya juga ada bertanya perihal jin yang ada dalam rumah saya. Isteri saya pernah melihat dua kali. Sekali ketika di rumah lama, saya sedang tidur, dalam masa yang sama ada diri saya yang kedua bangun, ikat kain pelikat dan terus ke bilik air. Orang rumah saya terkejut, aik, tadi bangun ke tandas, ini pun ada disini sedang tidur.

Yang kedua beberapa malam lepas, ketika saya sedang melayari komputer di ruang tamu, ada sesosok tubuh sedang baring di atas katil tempat saya tidur. Padahal saya ada diluar bilik.Anda tahu apa tu? Anda boleh cari tentang Jin dalam internet. Nasib baik, tidak ada yang mengganggu, cuma saya bimbang ..kerana dulu pernah belajar ilmu silat kebatinan... apakah jin itu yang sedang ......


Seorang kawan di Medan Indonesia mengatakan, kalau dalam rumah kita ada sebuah tempat khas yang kita buat untuk solat, maka ada jin akan datang untuk solat berjamaah bersama. Menurut dia, kalau malam-malam bapanya sedang tidur, ada orang melihat bapanya sedang berjalan-jalan. Hmmm....itu lah jin yang meniru gaya orang itu.

Rasulullah muhammad saw bersabda tentang al Qarin, “tidak satupun dari kamu yang tidak diwakilkan oleh Allah seorang qarin (peneman) baginya dari bangsa jin.”
Para sahabat bertanya. “apakah qarin itu juga diperuntukkan bagimu wahai Rasulullah Muhammad SAW?” beliau menjawab, “juga bagi saya, akan tetapi Allah SWT telah menolongku terhadapnya, lalu ia masuk Islam, sedangkan ia tidak akan menyuruhku kecuali pada kebaikan.” (HR muslim)
Rasulullah Muhammad SAW bersabda, “tidaklah ada seorang diantara kalian kecuali disertakan untuknya qarin dari jin dan qarin dari malaikat.”
(HR Muslim dan Ibnu Mas’ud)

Dalam Buku karangan Isa Dawud, Dialog Dengan Jin Islam, Jin berkata padanya, dalam rumah mu ini pun ada jin, dia duduk di atas atap, setiap kali waktu tertentu dia akan turun.Anda nak tahu lebih lanjut? Bacalah buku tersebut.

Satu ketika, saya bawa ibu-ibu dari Banda Aceh ke Medan dalam program rombongan, kampung yang kami tinggal namanya Kampung Jawa, setelah beberapa di Medan, saya dan rombongan pulang, anak-anak jiran dirumah tempat saya selalu pergi berkata, "Waktu Pak Sam Ngak Ada kemarin, kami dengar suara azan Pak Sam di rumah Pak Amir" Ah...yang betul aja kata saja. Iyaaaa....betul....kami ngak bohong....Kuang kuang kuang...dia azan pulak dah.

Oh ya, selepas bacaan Yasin malam tadi, ada wirid dan zikir tertentu dibaca beramai-ramai,selepas habis solat Isya, air bacaan yasin dan garam itu ditabur pada tempat-tempat tertentu yang dikira kritikal.Ramai nak tahu kesudahan cerita ini. Hadirin pun ramai datang, selepas maghrib bertambah ramai.Termasuk bekas murid-murid SK Bangi.

Jam 10.00 malam acara tamat, pihak Darul Syifak meminta kerjasama ibubapa dan guru untuk mengulangi hal yang sama pada 2 hari keesokkannya.

Saya sempat bertanya pada pengawal keselamatan disitu, apakah hal yang aneh terjadi, katanya tidak ada lah selama ini, cuma pernah seliparnya hilang selepas sembahyang maghrib. Puas dicari tak jumpa jugak.
 

No comments:

Post a Comment