Wednesday, July 28, 2010

SK Cheras Indah


Hari Ini Pengawas, Besok Pemimpin Negara.Seramai 100 orang murid Sekolah Kebangsaan Cheras Indah mengikuti program Kepimpinan. En.Noorhisham selaku penceramah jemputan memberikan 2 jam syarahan bagi memantapkan lagi fungsi pengawas di sekolah.

Adakalanya murid yang dipilih menjadi pengawas, tidak tahu untuk melaksanakan kerjanya sebagai pengawas. Dengan adanya program kepimpinan ini, murid mendapat pencerahan, kepada siapa sebenarnya mereka perlu bertanya jika menghadapi saat-saat keliru seperti tadi.

Menjadi Pengawas sebenarnya banyak kelebihan, selain dari dapat mendisiplinkan diri sendiri dengan pakaian, menjaga masa, pengawas juga adalah contoh atau model kepada murid lain. Amat sayang sekali, jika pengawas sendiri yang bercakap mencarut atau berpakaian tidak sopan.

So, pengawas perlu belajar dari kesilapan untuk menjadi pemimpin yang baik. Setiap kamu kata Nabi adalah pemimpin. Dalam doa orang ISLAM, Tuhan mengajarkan satu kalimat doa yang mesti kita baca....antaranya "Wa Ja a'lna lil muttaqiina imaama" dan Jadikan lah kami pemimpin kepada orang-orang yang bertaqwa.

Agama ISLAM memang menghargai pemimpin, bahkan pemimpin adalah antara VIP yang paling awal akan dijemput untuk masuk dibawah Naungan Arasy dipadang mahsyar kelak, ketika saat yang paling getir, panas terik bak matahari sejengkal dengan kepala manusia. Sedangkan pemimpin sedang duduk-duduk dibawah arasy dengan penuh kemuliaan. Apa tak mulia mereka? Orang lain berpanas...dia ditempat yang teduh...

Mahu tak anda mendapat jemputan VIP tadi? Kalau mahu....jadilah pemimpin,..ops...bukan sahaja pemimpin...tetapi YANG ADIL....yang memerintah dengan penuh keADILAN...
Video nyanyian murid SKCI sudah pun berada di FB.

 

No comments:

Post a Comment