Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

JOM BELAJAR BERGURU

SELALUNYA MEMBACA DAN BELAJAR, JAUH BEZA, MEMBACA HANYA MENATAP, ADAPUN BELAJAR, KITA MENATAP, MENDENGAR DAN MELIHAT, DAYA INGATAN AKAN MENI...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Wednesday, August 11, 2010
Salam, banyak cara untuk berjaya. Cikgu nak kongsi kan beberapa tips orang yang berjaya.

1. Yang pertama jiwa kamu hendaklah keras, mempunyai semangat yang kuat dan keras untuk berjaya. Kamu mesti katakan pada dirimu..."aku mesti mencapai segala impianku.." kerana aku memang boleh.."suatu masa nanti, pasti aku akan memiliki apa saja kemahuanku".

2.Bantulah juga dengan pemakanan, kerana kita memerlukan bantuan tambahan untuk menajamkan otak.



3. Hindari pelbagai masalah dengan rakan. Cuba bertenang, jangan bertindak melulu, kelak akan menyesal, kalau nak marah pun, periksa lah dulu, jangan terus tuduh dan pukul kawan, akhirnya bila soal siasat, ternyata bukan dia yang jatuhkan beg kita, tetapi jatuh sendiri.

4. Bayangkan. Sentiasalah membayangkan akan kehidupan kamu suatu masa akan datang, apabila kamu berjaya meraih kejayaan, bukan saja kamu, bahkan mak ayah dan seluruh isi keluarga kamu akan turut merasa bangga dan bahagia, kerana kamu satu-satunya anak yang berjaya.

5. Masa susah hanya sebentar saja. Segala kepayahan dan kesusahan yang kamu alami hanyalah bersifat sementara. Gunalah masa sebentar yang ada ini untuk bahagia selama-lamanya.

0 comments:

Post a Comment

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.