Monday, September 6, 2010

Anak Saya Tak Curi pun..dia pinjam je

Kriing....Kriiinggg..panggilan dari siapa ini?

Pemanggil : Hello ini siapa? Ada call saya tadi?

Guru : (emmmm..ini bapa murid yang saya call pagi tadi 2 kali)..ya, ini cikgu sekolah, guru bimbingan, ya saya ada call encik tadi pasal anak encik ni, saya nak dapat kepastian, dia kata dia ada pergi Tesco semalam bersama ayah dan mak, dan beli pensel tekan..bila saya cakap saya nak tanya ayah dulu, dia jawab ayah saya cepat lupa cikgu..tak pe kalau gitu cikgu akan tanya mak kamu...sebab mak kamu pun ikut sama kan, tak kan dia lupa, sebab resit pembelian tentu masih ada, emmm....mak saya pun cepat lupa jugak.

Pemanggil
: haah...tak de cikgu cikgu...kami memang tak pergi pun
Guru : hmmm....nampaknya dia dah buat cerita ni.. sebenarnya dia bergaduh semalam dengan kawan sekelas, sampai patah pensel tu akibat berebut, kata kawannya itu pensel dia punya, dia pun cakap dia punya, bila saya tanya bila kamu beli, itulah dia kata semalam, tapi...nampaknya macam dah lama...saya terpijak cikgu dia jawab..

Pemanggil : saya dah tahu dah pasal ni, anak saya ada cerita, saya dah bagi duit tadi..tak nak bising-bising...anak saya cakap, semalam cikgu marah-marah kan dia sebab kes pensel kawannya, dulu-dulu pun dia pernah jugak hilang pensel itu ini lah, tapi tak de pulak saya bising-bising kat cikgu..ini bila budak tu buat laporan,terus cikgu ambil tindakan..

Guru :( hmmmmm...tak pernah saya dapat repot pasal anak encik hilang barang) Tak pe lah encik..(tak mau panjang cerita)...kes tadi dah selesai...jadi encik memang ada bagi duit RM5.00 pada anak untuk ganti pensel dia tu ?

Pemanggil
: Ya saya ada bagi malam tadi..pasal budak tu kedekut sangat, tak nak bagi dia pinjam pensel.
Guru : Kalau begitu terima kasih lah encik..

Moral...Inilah antara tugas cikgu, menghubungi keluarga untuk mendapat pengesahan cerita, kadang-kadang ada murid yang mereka cerita untuk menutup kesalahan dirinya, dan bila saya hubungi, macam saya pula kena sindir dan marah, pasal bersegera menanangi kes murid hilang pensel, walhal selama ni belum pernah laporan sampai pada saya.

Moral yang kedua. Ibubapa cuba menutup kes, anaknya menipu cikgu atas nama keluarga, di tutup, cerita kehilangan pensel yang dulu-dulu diangkit semula.

Moral ketiga, kes hilang pensel ini memang sentiasa berlaku, tapi kes ini ialah pensel tekan itu dicuri, di bawa balik ke rumah...

Moral keempat...serig-sering lah semak barang anak kita, mungkin ada yang hilang, boleh kita ganti, mungkin ada penambahan...kita boleh tanya, dari mana ni?

Moral kelima, buat anak-anak murid cikgu, belajarlah redha dengan apa yang ada, barang kita punya adalah hak kita, selain itu semuanya hak orang, jangan lah kerana tertarik dengan orang yang punya, kita mencuri, buat-buat salah ambil atau sebagainya, kerana ini sikap tidak baik.
 

2 comments:

  1. kadang-kadang pening kepala cikgu nak menangani kerenah anak-anak murid.Sabar je la....
    t kasih singgah blog saya.

    ReplyDelete
  2. Syukran Rumah Kuning membalas singgahan...semoga terus terpaut..dan link dihidupkan..

    ReplyDelete