Tuesday, October 26, 2010

Kalau Ada yang Mudah, Kenapa Tidak


Jimatnya apabila menggunakan NGV, saya baru memasang nya minggu lepas, kos pemasangan adalah RM250.00 sahaja. Lokasi pemasangan di Kampung Baru, milik orang Melayu. Dari Nilai saya ke Ampang, jarak perjalanan pergi balik 112 kilometer, sampai di stesen minyak Semenyik saya isi penuh lagi NGV, anda tau berapa hinggit? Hehe...cuma RM5.20... maknanya hanya RM2.60 sahaja satu hala.

Kebetulan lokasi saya tinggal banyak stesen NGV. Jadi, peluang baik ini pun saya cuba.

Jalan Dunia...

Macam tu juga dengan jalan di dunia ini, dulu jalan dari Pahang ke Kuala Lumpur, berliku-liku, jalannya lereng bukit lagi, cukup berbahaya, semua orang terpaksa lalu jalan itu, tapi bila kerajaan buat jalan baru yang lebih lurus, maka semua orang beralih ke jalan baru. Lebih-lebih lagi ada pula jalan tol, walau pun kena bayar sikit, tetapi memandang jalannya lebih lurus, laju dan cepat, malah lebih irit lagi kata orang seberang, maka tak ada lagi orang lalu jalan lama.

Rice Cooker


Pun begitu dengan cara mememasak, dulunya mak ayah (ek,ayah pun masak gak) kita masak air menggunakan dapur kayu, puas ditiup-tiup baru nyala, sampai masuk debu dalam lubang hidung, namun apabila hadirnya rice cooker, semua orang kembali ke rice cooker, termasuk mak cik mak cik.

Jalan Rohani

Pun begitu, ramai tidak menyedari, jalan rohani menuju Tuhan pun begitu, setiap 100 tahun ada highway baru. Kalau jalan didunia, kita boleh sampai ikut mana-mana pun, cuma lambat atau cepat sahaja, begitulah dengan jalannya menuju Tuhan, ada yang cepat dan ada yang lambat. Bahkan ada yang macam pesawat concorde lajunya.
 

No comments:

Post a Comment