Friday, October 1, 2010

Kepimpinan Berkualiti : Organisasi Bertambah Maju


Manusia, walaupun diberi akal, melebihi dari segala pemberian kepada semua makhluk yang lain, namun hidupnya masih terumbang-ambing dalam mencari kebahagiaan yang sejati, sekiranya belum bertemu dengan kepimpinan yang menunjuk jalan ke destinasi tujuannya.

Dalam hidup ini, ada destinasi yang nampak dilihat, iaitu lokasi dalam dunia, dan destinasi yang tidak dapat dilihat, itulah bahagia. Orang kampung datang ke Selangor, mahu mencari tempat orang nak pergi haji berkumpul pun sesat, padahal sudah ada petunjuk... inikan pula yang tiada petunjuk.

Dalam agama, manusia tetap perlu pimpinan, namanya hidayah...inilah pimpinan dari tuhan buat menuju destinasi bahagia. Di sekolah, kepimpinan diletakkan sepenuhnya dibawah Guru Besar dan Pengetua. Dibawahnya ada Guru Penolong Kanan, guru-guru ketua panitia, dan dikalangan murid, dilantik pengawas. Semua ini untuk adalah bertujuan untuk menjadikan sebuah sekolah sebagai gedung menadah ilmu yang sempurna.

Peranan pengawas sangat penting di setiap sekolah. Kehadiran pengawas yang mempunyai ciri-ciri kepimpinan yang berkaliber, sangat-sangat dinanti oleh sebuah sekolah.Sebagaimana pekerja disebuah organisasi perlu diterangkan betapa penting sikap saling bekerjasama untuk mencapai wawasan syarikatnya, begitulah pengawas disekolah, tidak kurang pentingnya untuk mereka mendengar hala tuju sebuah sekolah.

Dalam hal ini, saya dijemput untuk menyampaikan ceramah berkaitan kepimpinan di sekolah-sekolah rendah, dan hari ini saya berada di sekolah SK Taman Bukit Teratai, Ampang.
 

No comments:

Post a Comment