Tuesday, November 30, 2010

Mereka Perlu Perhatian

-Saya bertanya kepada respoden, apakah budak-budak (yang hisap dadah) sekarang tidak tahu bahaya dadah? Oh…mana boleh, dia memang tahu….berapa banyak katanya signboard ditepi jalan yang menyatakan dadah itu bahaya. Apalagi di masjid-masjid pun turut di pacak dadah itu haram..hehe… manalah bebudak ni pergi masjid.

So, apa sebabnya dia ambil dadah, kalau dah tahu benda tu meng-jahanam-kan diri kita. Ini jawapannya. Mereka sebenarnya inginkan perhatian, kalau dalam kelas, dia jelous, kenapa si mamat tu..... guru asyik sebut nama dia je, kenapa tidak aku, lalu dia cari sesuatu supaya dia pun turut diperhatikan.

Samalah dalam keluarga, penagih biasanya manusia yang tidak mendapat perhatian dari ahli keluarga sebagaimana orang lain, atau sebagaimana sewajarnya dan sewaktu dengannya. Kesibukan ibu dan bapa, dua-dua bekerja, mereka tak sempat nak membelai anak-anak, maaf cakap, seorang rakan kaunselor berkata, ada kes pelajar hamil, sedangkan mak ayahnya bukan keluarga bercerai-berai....apa sebab nya, bila di sesi kaunselingkan.... nampaknya hubungan ibu bapa dan anak-anaknya antara punca anak jadi begitu.

Kita sibuk cari harta, untuk meneruskan hidup. Ya lah...tak cari...benda tu perlu. Tapi ini pula yang terjadi.
 

No comments:

Post a Comment