Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

PANDUAN MENGISI DATA PSIKOMETRIK

1. BUKA WEB EPKM.MOE.GOV.MY 2. KLIK GURU KAUNSELING 3. PILIH TAHUN PERTAMA 4. TURUN KE BAWAH SEKALI, KLIK DOWNLOAD LAKUKAN UNTUK SEMUA TAHUN...

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Tuesday, November 30, 2010
-Saya bertanya kepada respoden, apakah budak-budak (yang hisap dadah) sekarang tidak tahu bahaya dadah? Oh…mana boleh, dia memang tahu….berapa banyak katanya signboard ditepi jalan yang menyatakan dadah itu bahaya. Apalagi di masjid-masjid pun turut di pacak dadah itu haram..hehe… manalah bebudak ni pergi masjid.

So, apa sebabnya dia ambil dadah, kalau dah tahu benda tu meng-jahanam-kan diri kita. Ini jawapannya. Mereka sebenarnya inginkan perhatian, kalau dalam kelas, dia jelous, kenapa si mamat tu..... guru asyik sebut nama dia je, kenapa tidak aku, lalu dia cari sesuatu supaya dia pun turut diperhatikan.

Samalah dalam keluarga, penagih biasanya manusia yang tidak mendapat perhatian dari ahli keluarga sebagaimana orang lain, atau sebagaimana sewajarnya dan sewaktu dengannya. Kesibukan ibu dan bapa, dua-dua bekerja, mereka tak sempat nak membelai anak-anak, maaf cakap, seorang rakan kaunselor berkata, ada kes pelajar hamil, sedangkan mak ayahnya bukan keluarga bercerai-berai....apa sebab nya, bila di sesi kaunselingkan.... nampaknya hubungan ibu bapa dan anak-anaknya antara punca anak jadi begitu.

Kita sibuk cari harta, untuk meneruskan hidup. Ya lah...tak cari...benda tu perlu. Tapi ini pula yang terjadi.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive