Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

Motivasi Ke2 Musim Covid

Admin Blog

Admin Blog
Noorhisham Hamzha

Blog Archive

Wednesday, November 24, 2010

Masih menghuraikan tentang dunia, seorang sufi berkata, jika engkau asyik menyebut tentang satu perkara, itu juga bererti kamu meminatinya...oh...minta jauh dari pengertian itu, saya ingin bicara tentang dunia, hanya sebagai perkongsian sahaja, yang digali dari sepotong ayat Al-Quran, rupanya mendalam pengertiannya, walaupun ayatnya ringkas.

Dalam sebuah permaian, kita ambil contoh bola sepak, ada beberapa inti yang boleh kita dapati.

1. Had Kawasan
Anda hanya boleh bermain dalam garisan ini sahaja, maknanya kita hanya disuruh beribadat didunia sahaja. Dalam kubur tiada lagi peluang untuk ibadat. Bumi inilah had nya. Bulan pun masih masuk dalam garisan planet bumi.

2. Had Tindakan
Angkat kaki tinggi tak boleh, pegang atau sentuh dengan tangan tak boleh, maknanya ada benda yang boleh kita buat, ada yang dilarang. Inilah ragam hidup. Mencuri, mendera orang tak boleh,

3.Penipuan
Penipuan adalah satu taktik dalam permainan. Ada orang menipu sebab nak menang, begitulah dalam hidup ini, kadang-kadang kita ditipu, boleh oleh orang yang jauh, tetapi saudara sendiri yang dekat. Inilah ragam dunia,

4. Perebutan
Untuk menjaringkan satu gol, pemain terpaksa berebut bola dengan pihak lawan. Orang berebut harta, pangkat dan manusia, ada yang tak ambil kira perasaan orang orang, yang penting dia dapat. Adik-beradik bergaduh pasal peninggalan harta arwah ibu dan bapa.

5. Kawan Jadi Lawan
Kadang-kaDang kawan rapat jadi lawan kita bila dia masuk team sebelah. Dia sudah jadi musuh permainan kita. Itu dunia, kadang kawan jadi lawan, kawan lawan jadi kawan.So..berhati-hatilah, pesan Saidina Umar, kasihilah seseorang ala kadarnya, dan bencinya seseorang ala kadarnya. Dulunya dia baik, sering menumpang tidur dirumah kita, kemudian ada masanya dia berubah, menjadi musuh yang cukup menyakitkan.

6. Kejar-kejar..akhirnya tersungkur
Seorang pemain mengejar-ngejar bola dari petak nya ke petak lawan, akhirnya tidak berjaya. Itulah perumpamaan dunia.

7. Sudah dapat...akhirnya hilang
Penat-penat membawa bola.akhirnya diambil orang. Tak semua yang ada dalam milik kita, akan menjadi milik kita selamanya.

0 comments:

Post a Comment

Link

Tempahan Buku Klik

Search This Blog

Link Crosword

Klik

noTA cROSWORD Klik

Chat

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Kaunselor Anda

Kaunselor Anda