Saturday, November 6, 2010

Tirai 2010 Kian Berlabuh

Hanya tinggal 2 minggu sahaja lagi, maka tamatlah episod pembelajaran 2010. Apalagi bagi anda darjah 6. Zaman gemilang sekolah rendah, zaman suka duka, cinta monyet, minta duit, gelak ketawa, pergi main koko, semuanya akan berakhir... tiada lagi zaman itu...

Kecuali zaman sekolah menengah yang akan menjelma.

Adik-adik, saban tahun, bapa kamu menghabiskan wang puluhan ribu ringgit untuk menyekolahkan kamu dan adik-adik kamu. Sedang ada antara ibu kamu yang tidak bekerja. Wang gaji bapa kamu habis untuk kamu semua... sedang hasil yang kamu perolehi dalam pelajaran? Lihatlah....gitu-gitu juga.

Bahkan ketika akan melangkah ke sekolah menengah tidak berapa hari lagi ini. Kamu masih dalam dilema, untuk menentukan siapa diri kamu pada masa akan datang.

Sebagai seorang pelajar, yang ingin menjadi pelajar cemerlang. Kamu perlu tentukan, apakah matlamat kamu datang ke sekolah. Apakah hanya sebagai rutin harian, atau sebab bosan duduk di rumah, atau sebab ingin berjumpa kawan-kawan dan bergurau senda?

Pelajar cemerlang...dia sudah menentukan, apakah matlamat dia datang ke sekolah. Ya....matlamat saya ingin berjaya, menguasai semua mata pelajaran, kalau boleh mendapat markah semuanya A. Kalau ada rezki, saya ingin ke menara gading, mendapat pekerjaan yang bagus, kemudian saya akan menolong kedua ibu dan bapa, keluarga, tidak ketinggalan anak bangsa saya.
Kerana adanya matlamat tadi, dia tidak datang ke sekolah lenggang kangkung, dalam begnya ada buku-buku yang lengkap, kerja sekolah dia bereskan, nota-nota yang guru berikan dia salin tak pernah puas.

Di bacanya nota itu berkali-kali, dihafazkan dan disimpan dalam memorinya, kemudian dia keluarkan semula ke atas kertas.

Semangatnya jitu... tumpuannya penuh ketika guru mengajar, hormat pada guru tidak pernah terabai, rajin bertanya dan ditanya, kawan-kawan turut menjadikan dirinya sebagai tempat rujukan.

Apa tidaknya, semua sejarah dia hafaz, ibarat buku bergerak. Kadang-kadang macam kamus bergerak.

Itulah kisah pelajar cemerlang. Ibadah pada Tuhannya tidak pernah miss. Doa melangit saban waktu.

Jika kamu ingin berjaya, buatlah perubahan.
 

No comments:

Post a Comment