Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

Bahan Tambahan Aksesori Youtube Anda

Levidio Youtuber Berisi 1300+ template untuk kebutuhan Youtube, Sosial Media, dan Promosi Anda : Module #1 20 Dynamic Video Template Module ...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Saturday, November 6, 2010
Hanya tinggal 2 minggu sahaja lagi, maka tamatlah episod pembelajaran 2010. Apalagi bagi anda darjah 6. Zaman gemilang sekolah rendah, zaman suka duka, cinta monyet, minta duit, gelak ketawa, pergi main koko, semuanya akan berakhir... tiada lagi zaman itu...

Kecuali zaman sekolah menengah yang akan menjelma.

Adik-adik, saban tahun, bapa kamu menghabiskan wang puluhan ribu ringgit untuk menyekolahkan kamu dan adik-adik kamu. Sedang ada antara ibu kamu yang tidak bekerja. Wang gaji bapa kamu habis untuk kamu semua... sedang hasil yang kamu perolehi dalam pelajaran? Lihatlah....gitu-gitu juga.

Bahkan ketika akan melangkah ke sekolah menengah tidak berapa hari lagi ini. Kamu masih dalam dilema, untuk menentukan siapa diri kamu pada masa akan datang.

Sebagai seorang pelajar, yang ingin menjadi pelajar cemerlang. Kamu perlu tentukan, apakah matlamat kamu datang ke sekolah. Apakah hanya sebagai rutin harian, atau sebab bosan duduk di rumah, atau sebab ingin berjumpa kawan-kawan dan bergurau senda?

Pelajar cemerlang...dia sudah menentukan, apakah matlamat dia datang ke sekolah. Ya....matlamat saya ingin berjaya, menguasai semua mata pelajaran, kalau boleh mendapat markah semuanya A. Kalau ada rezki, saya ingin ke menara gading, mendapat pekerjaan yang bagus, kemudian saya akan menolong kedua ibu dan bapa, keluarga, tidak ketinggalan anak bangsa saya.
Kerana adanya matlamat tadi, dia tidak datang ke sekolah lenggang kangkung, dalam begnya ada buku-buku yang lengkap, kerja sekolah dia bereskan, nota-nota yang guru berikan dia salin tak pernah puas.

Di bacanya nota itu berkali-kali, dihafazkan dan disimpan dalam memorinya, kemudian dia keluarkan semula ke atas kertas.

Semangatnya jitu... tumpuannya penuh ketika guru mengajar, hormat pada guru tidak pernah terabai, rajin bertanya dan ditanya, kawan-kawan turut menjadikan dirinya sebagai tempat rujukan.

Apa tidaknya, semua sejarah dia hafaz, ibarat buku bergerak. Kadang-kadang macam kamus bergerak.

Itulah kisah pelajar cemerlang. Ibadah pada Tuhannya tidak pernah miss. Doa melangit saban waktu.

Jika kamu ingin berjaya, buatlah perubahan.

0 comments:

Post a Comment

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada