Monday, January 31, 2011

Situasi di Mesir kala ini

Kebenaran akan muncul.... kebatilan akan hilang lenyap...

Read more »

 
Sunday, January 30, 2011

Ustaz Azmil Mustafa Memberi Syarahan di SKB

31 Jan 2011.BANGI. Hari ini murid tahap 2 di jangka akan dapat mendengar syarahan dai seorang insan yang pernah bergelar artis suatu masa dulu. Beliau pernah berlakon dalam filem Ali Setan bersama Dato FAuziah Ahmad Daud. Hari ini beliau bersetuju untuk hadir dalam rangka memberikan satu bekas dihati pelajar.

Foto-foto dibawah

Ustaz Hj.Azmil Mustapha, dulunya pelakon yang meraih RM10,000 sebulan, kini bergelar Ustaz, berdakwah ke mana-mana, memanjangkan dakwah rasul.. dan hari ini, beliau ke sekolah kami, daerah jauh di Bangi Lama.. Terima Kasih atas kunjungan Ustaz...

Untuk makluman, Ustaz Azmil sekarang tinggal di Syria bersama 5 anaknya, dan sering pulang ke Malaysia 2 kali setahun. Minggu depan beliau akan ke sana lagi.
Murid-murid sekolah rendah pun suka mendengarnya..

Akhirnya makan di dalam bilik kaunseling yang berhawa dingin... saya sempat katakan, apabila saya memberi tahu rakan fb bahawa ustaz akan ke sekolah saya, ramai yang minta nombor contact ustaz.. Boleh berikan katanya...di sebelah beliau ialah anaknya yang nombor 4, minggu ini akan ke Melbourne, Australia, melanjutkan pelajaran fotografi.

Read more »

 
Friday, January 28, 2011

Seminar Keibubapaan

29 Jan 2001. SEMENYIH. Sekolah Kebangsaan Bandar Rinching hari ini mengadakan Seminar bertajuk Ketrampilan Keibubapaan. Seminar berdurasi 1 jam setengah itu di sampaikan oleh saya sendiri Cikgu / Ustaz Noorhisham Hamzah, Guru Bimbingan dari SK Bangi.


Sebelum Seminar di mulakan.. kepada Rab yang memegang hati-hati manusia kita memohon, agar dibukakan pintu hati nya untuk menerima dakwah ini...

Memulakan .. dengan nama Tuhan, dengan peringatan dari Tuhan dan kepada Tuhan kita akan kembali.

Untuk rekod, saya baru menyampaikan ceramah khusus untuk ibu bapa baru beberapa kali, pertama kali di SKGV Seremban, kemudian di SK Sungai Buloh, kemudian di SK Taman Teratai , lalu di SK Bangi dan hari ini adalah yang kelima.
Apa yang saya bawa dan sampaikan adalah, kembali mengingati kita ini siapa, dimana kita berada sekarang, untuk apa disini dan hingga bila kita akan di sini?

Rezki kurniaan Allah seperti jasad, keluarga, kerja, rumah, kenderaan adalah perhiasan hidup kita. Lebih-lebih lagi kehadiran anak sebagai cahaya mata. Ramai orang menderita dek ejekan dan pertanyaan jiran-jiran dikeranakan mereka tidak ada anak, atau lambat dapat anak.

Nah, anda... yang sudah dapat anak, alangkah bersyukurnya, syukur kepada yang memberi. Anak bukan boleh dibuat sendiri, ianya tak lepas tergantung kemahuan Tuhan. Kalau lah anak itu boleh kita "buat" sendiri, nescaya manusia akan buat anaknya mengikut seleranya, bagaimana rupa anaknya, bagaimana perkakasan bodi nya, bagaimana rupa warna anaknya, kakinya dari apa dan sebagainya. Tetapi ternyata... ada juga anak yang lahir kurang sifatnya.. Na 'uzubillah.

Seorang kawan saya, pernah berkata begini, "Sam... saya kalau ada jemputan kenduri di taman, isteri saya taubat tak akan pergi".

Kenapa Yus? Tanya Saya.Ya lah... ke mana-mana pun pergi, orang akan bertanya, bila nak dapat anak? Bila nak dapat anak? Itu tak mengapa lagi, sambungnya, ada lagi yang sangat menyakitkan hati dan telinga, kata orang-orang itu, nampaknya engkau ni, dah mandul, nanti lah suami engko cari lain".

Antara lain, ibu bapa diterangkan bahawa hidup ini sangat singkat, sesingkat laksana antara azan dan solat. Dan yang pastinya, biasa sang ayah, atau suami yang akan "pergi dulu". Justeru, wahai kaum ibu, hormatilah suami, kerana dia akan pergi tak lama lagi.

Wahai kaum bapa, ingatlah yang anda akan pergi tak lama lagi buat selamanya, meninggal anak dan isteri, ingatlah, apakah bekalan yang telah anda tinggalkan untuk mereka? Bagaimana agamanya, bagaimana hidupnya.

Dan anak yang tuhan berikan, sebenarnya tidak lama disisi kita, hari ini dia bersama kita, hari ini dia masih bersama kita, tetapi satu waktu, dia akan pergi meniti usia remaja dan dewasanya, dia akan keseorangan satu hari di dalam dewan peperiksaan di dunia, dan dia akan keseorangan masuk ke kubur apakala tuhan menjemputnya.

Apakah tega anda wahai ayah dan ibu, membiarkan anak anda dipukul dan dipalu oleh malaikat dek kerana dosa-dosa mereka, yang entah sampai bila paluan itu akan berakhir. Tiada siapa yang boleh menolongnya saat itu.

Itu lah antara "tazkirah" penting yang saya sampaikan jika memberi syarahan kepada kaum ibu dan bapa.

Sahabat Lama.... Walaupun ramai orang memanggil saya "cikgu", tetapi beliau tetap memanggil saya "Ustaz". Kami ke Sabak Bernam 2 tahun lepas dalam program PIPP. Program Intervensi Pelajar untuk murid yang terlibat dengan penyalahgunaan dadah.
Ahirnya, sebelum pulang..pihak sekolah menyampaikan sumbangan tanda terima kasih

Terima Kasih atas respon Cikgu Adilla, respon ini sangat berharga buat saya, izinkan ianya berada di sini.Terima kasih juga buat sahabat, En.Rabuni yang mengenalkan saya pada semua.

Read more »

 
Tuesday, January 25, 2011

Alangkah Singkatnya Hidup


Hidup ini penuh dengan cobaan... dan akhirnya semua manusia akan menemui Tuhannya... baik artis, deejay, penghibur, ahli dunia mahupun ahli akhiroh.

Read more »

 
Monday, January 24, 2011

Sarat dengan Tips Berjaya

Alhamdulillah..

Buletin 2 tahun 2011 sudah pun siap di alam maya, hanya belum di cetak, kerana sekolah menghadapi masalah mesin rezo yang sering rosak. Kepada guru-guru yang ingin berkongsi, boleh muat turun, boleh edit, rezo dan bahagikan kepada murid-murid. Buletin ini sarat dengan tips-tips bagaimana murid tahun 6 yang terdahulu boleh berjaya. Klik disini untuk download.

Read more »

 

Semalam di KLIA

Entah apa sudah jadi dengan si dia ini. Jamaah yang berada di sisinya menjeling beberapa kali ke arah kakinya. Apakah ini kerana kesuntukan masa, atau darurat atau memang dia faham solat boleh memakai seluar pendek.

Apa pun dia masih nak solat. Waktu dia berdiri, nampaklah sedikit kepala lututnya, apalagi waktu sujud, saya nampak jelas lututnya..

Alamak..janganlah begini dengan tuhan. Rapikan lah dulu, yang kedua sentiasa bersedia dengan pakaian solat bila keluar rumah. Lelaki kena adalah kopiah kalau boleh.

Perempuan pula jangan sampai tidak ada kain telekung dalam kereta. Tau sendirilah telekung yang ada di surau, busyuk, hitam, entah apa-apa lagi. Sanggupkah bertemu tuhan dengan pakaian kotor. Sedang kan kalau ke Mid Valley saja pun, kita pakai cantik-cantik... Fikir fikirkan lah.

Read more »

 
Sunday, January 23, 2011

Buletin ke 2 2011

Salam motivasi. Semoga anda semua dalam keadaan ceria dan sihat sejahtera. Terima kasih kerana masih setia bersama Buletin BnK SK Bangi. Buletin ini keluaran kali ke2 tahun ini, jangan lupa baca yang pertama ya.

Buletin kali ini ingin memaparkan rahsia kejayaan murid sekolah ini yang telah mendapat 5A dalam UPSR. Kejayaan mereka ini cikgu buat koleksi dan setelah dirumuskan, berikut adalah beberapa rahsia mereka.

Cikgu telah menghubungi mereka, bercakap dengan mereka dan juga dengan ibubapa. Kalaulah dikumpul-kumpul semua jawapan itu, dan disatukan, maka hasilnya adalah begini.

1. DIRI MURID

Yang pertama kejayaan itu datangnya dari KEHENDAK murid itu sendiri. Macam mana kuatnya motivasi dari luar,tapi kalau diri murid tidak ingin untuk cemerlang, dia hanya target LULUS sahaja, maka dia tidak akan berkerja kuat untuk Berjaya.

2. SEMANGAT YANG KUAT PADA DIRI PELAJAR

Pelajar yang ingin cemerlang mempunyai semangat yang kuat dan berterusan. Tidak pernah pudar, apalagi padam.

3. TUMPUAN PENUH DALAM KELAS

Ini pun antara yang penting. Bagi TUMPUAN dalam kelas masa guru mengajar. Buka mata luas-luas. Buka ruang dalam otak untuk ilmu itu masuk. Kalau ini kamu lakukan, maka tak perlulah sibuk-sibuk nak pergi kelas tuisyen.

4. BERSEGERA MENYIAPKAN TUGASAN

Ada antara pelajar yang Berjaya tidak buat kerja sekolah rupanya kat rumah. Dia balik rumah, relax saja, sehingga bapanya bertanya, “Eh kamu tak ada kerja sekolah ke?” Tak…dah buat kat sekolah dah tadi. Oo.. rupanya dia dah buat awal-awal masa cikgu tak ada tadi. Maknanya dia tidak mengamalkan sikap bertangguh. Sikap apa? Ya.. tidak bertangguh.

5. TERUS BERTANYA APA YANG TIDAK FAHAM

Ini satu masalah, kajian yang cikgu buat pada tahun 2005, apabila ditanya, berapa orangkah yang takut bertanya ketika guru mengajar. Hasilnya 49% mengaku merasa takut.

Untuk apa takut pada cikgu? Pernah tak kamu lihat cikgu makan budak? Ada? Kat mana? Mana ada kan. Memang menjadi tugas guru untuk mengajar, jadi, kalau kamu tak berapa faham, tanyalah.

Jangan nanti balik rumah nak tanya mata pelajaran sains pada nenek. Manalah nenek tahu hal itu.

Boleh ubah sikap tak. Kalau nak Berjaya, kamu kena berani bertanya, Cuma cara bertanya tu kenalah elok-elok. Macam ni caranya, “Cikgu…maafkan saya cikgu, boleh tak cikgu jelaskan sekali lagi tentang warna-warna pelangi?”.. ha…tanya dengan berhemah.

6. MENGIKUTI KELAS TAMBAHAN ANJURAN SEKOLAH

Kelas tambahan yang pihak sekolah buat biasanya amat menepati dengan soalan yang sebenar. Sudahlah murah, meriah lagi. Kalau lah ada program ini kat sekolah, sempat-sempatkanlah untuk mengikutinya.

http://images.mylot.com/userImages/images/postphotos/2383161.jpg

7. MEMBERI PENEKANAN SUBJEK LEMAH

Penekanan harus diberikan pada subjek yang lemah. Jangan menghabis banyak masa untuk belajar benda yang dah kita faham. Sedangkan ada yang kita langsung tak faham, atau faham macam tak faham. Ada FAHAM? Kalau tara faham, ulang-ulang lagi biar sampai faham.

8. DOA

Doa ini adalah senjata mukmin. Orang islam sangat rugi kalau tidak berdoa, segala yang tak mungkin berlaku boleh berlaku disebabkan oleh doa. Ya..doa boleh mengubah takdir. Kalau kita berdoa, tetapi ketetapan TUHAN tidak boleh diubah, untuk apa kita disuruh berdoa? Apalagi berdoa merupakan ibadah.

Kamu perlu sentiasa berdoa, dari awal tahun sampai nak masuk pintu dewan ujian dan sampai nak jawab ujian.

Mintalah mak ayah selalu berdoa dan kalau boleh laksanakan solat hajat. Reti tak? Ada yang tak reti?? Alamak..siapa ek? Macam ni caranya, solatnya sama 2 rakaat, Cuma niatnya beza, “sahaja aku solat sunat hajat 2 rakaat, lil lahi Taala.

Bacaan wajib ialah Al-Fatihah, selepas Fatihah bacalah apa-apa yang ingat. Dalam sujud akhir berdoa lah dengan bahasa kamu sendiri, tetapi jangan sampai bersuara, kalau tahu bahawa jawa, ha mintalah dalam bahasa jawa, Ya Allah Ya Tuhanku, kasihanilah daku.. sudahlah miskin, tercorot pulak tu,kalau boleh, tolonglah Ya Allah ubah nasib ku, agar menjadi lebih baik, tenangkan jiwaku, kuatkan ingatanku dan jadilah daku antara hamba-hamba Mu yang Berjaya. Boleh tu?

9. Teknik SATU

Amalkan teknik SATU. Apa tu, S.A ialah sedia awal, T pula ialah tumpuan penuh dalam kelas, dan U ialah ulangkaji.

Habis belajar disekolah, balik rumah buat ulangkaji, belajar lagi, baca lagi, tengok lagi, itulah namanya ulangkaji.

http://i2.squidoocdn.com/resize/squidoo_images/-1/lens2104255_1227282308wonder_pets.jpgJangan malas nak ulangkaji, Upin Ipin jugak, pensel-pensel box jugak, eh apa dah, spongebob? Entah lah.. Ini asyik TV TV TV…wonderpet, wonderpet, hari-hari, lama-lama muka kamu akan jadi macam wonderpet, baru padam muka.Hehe

10. PERBANYAKKAN MENJAWAB SOALAN

Carilah kat mana-mana kedai yang jual soalan-soalan tahun lepas, beli semua kalau mampu dan jawab. Bagi yang ada internet boleh ambil soalan UPSR tahun sebelum di laman web. Sedut, print dan jawab.

11. PERANAN MAK AYAH

Rupanya orang yang berjaya, mereka ada mak ayah yang selalu menolong. Bukan tolong buat kerja, tapi tolong tengokkan kerja sekolah sesekali, tolong marah-marahkan sesekali, tolong belikan buku-buku untuk latih tubi.

Tolong habiskan duit untuk pergi kem motivasi sekali setahun. Hmmm apa lagi ek.

12. BACA YASIN

Antara rekod kejayaan orang berjaya ialah sering membaca Yasin. Yasin ini hatinya Al-Quran kata Nabi. “Kalau boleh, aku ingin semua didada umatku ada Yasin” sambungnya lagi. Maknanya sampai kita hafal surah Yasin di mulut.

Selain itu, jagalah pemakanan, jangan makan makanan yang dipijak semut atau terpijak semut. Air yang bergas, macam coca-cola jangan minum,kandungan gulanya 3 kali ganda lebih dari gula biasa.

Bantulah otak kita dengan pemakanan yang baik, kismis, madu, minyak ikan dan sebagainya telah dipraktikkan oleh pelajar yang Berjaya.

Read more »