Monday, January 10, 2011

Buletin Motivasi SK Bangi Jan 2011


Salam Motivasi. Pertemuan 2011 kita mulakan dengan semangat dan motivasi baru, yang lama kita refresh semua supaya lebih segar.

Syabas kepada semua murid yang hadir ke sekolah. Walau ada yang masih memakai baju lama, tidak mengapa, yang penting kita ada semangat baru.

Kasihan mak ayah cari duit, jangan paksa mereka kalau kewangan tidak mencukupi. Redha lah.. dan berazamlah untuk belajar bersungguh-sungguh, sehingga kita berjaya, dan akhirnya menjadi orang kaya.

1. BELAJAR ITU WAJIB

Nabi orang Islam ada menyebut.. “Dekat-dekat orang yang faqir dan miskin itu kepada kekufuran”. Nampaknya disini, harta ada kaitan dengan iman seseorang. Adakalanya orang yang miskin harta boleh jadi turut miskin imannya.

Kerana itu, supaya kita kaya, kaya harta, kaya ilmu dan kaya segala-galanya, Tuhan menyuruh kita belajar. Agama Islam sendiri menjadikan kegiatan belajar adalah wajib fardu ain kepada lelaki dan perempuan. Bila cikgu tanya Kanmalar dan Sree Ganesh, dia pun cakap belajar tu wajib.

Setelah kita ada ilmu, insya Allah kekayaan akan datang, kerana tips, skil dan kemahiran kita sudah ada. Namun tak salah kalau tak kaya, bahkan itu mungkin lebih mulia, kerana Nabi sendiri adalah miskin harta, dan meninggal pun dalam keadaan miskin. Ya kan.

Cuma, ditakutkan kalau tak punya harta, segala keinginan yang kita nak, tak dapat di penuhi. Bila besar nanti, orang lain nak kahwin, kita pun nak kawin jugak kan kan kan, anak orang nak sekolah, anak kita pun nak sekolah, lama-lama makin banyak duit diperlukan. Kalau tak cukup duit, boleh perang besar mak ayah. Bahkan banyak juga kes perceraian terjadi berpunca dari masalah kewangan.

OK, boleh faham kan, yang penting, point pertama adalah BELAJAR ITU WAJIB. Betulkan niat kamu kalau datang sekolah kerana bosan duduk dirumah. Betulkan niat, saya datang ke sekolah kerana ingin belajar menambah ilmu, kerana ini di suruh Nabi dan Tuhan.

Dengan itu, kita akan belajar dengan bersemangat, kerana belajar itu sudah menjadi ibadah. Duduk pun dapat pahala, bangun pun dapat pahala. Bertanya dapat pahala, jawab pun berpahala.

Kalau niat dah kita betulkan, mudah-mudahan tiada lagi yang tidur dalam kelas macam kawan kita tu. Nasib baik air liur basi tak sempat jatuh ke lantai. Eee…….

2. AKHLAK MULIA IDAMAN SEMUA

Murid-murid sekalian, cikgu nak tekankan perkara kedua ialah tentang perangai kita. Nak tau tak macam mana manusia ahli syurga? Tentu nak tahu kan? Disebut dalam kitab, bahawa ahli syurga itu semakin hari semakin bertambah cantik dan lawa. Bukan macam kita didunia, semakin hari semakin tua berkedut dan berkeriput. eee… tak nak lah berkedut…

Bila suami di syurga pergi ke kedai di dalam syurga, sang isteri melihat dia hensem, ya lah… ahli syurga katakan, namun sangat mengejutkan, bila suami pulang, didapati suaminya lebih cantik dan hensem dari sebelumnya. Begitu jugak dengan suami, dia terkezut , eh terkezut pulak, dia terkejut melihat isterinya bertambah-tambah cantik.. hebat kan kehidupan di syurga. Begitulah selamanya..kekal abadi. Siapa nak masuk syurga? Angkat tangaannnn!!! Ya Allah, mudahkan murid-murid dan seluruh penghuni SK Bangi masuk ke syurga dengan rahmat Mu. Amin
Begitulah keadaan ahli syurga di akhirat. Boleh faham tak? begitulah juga keadaan ahli syurga semasa dia hidup didunia.

Kata Nabi lagi, orang yang paling dekat denganku di syurga nanti adalah orang yang paling baik akhlaknya. Dalam hadis lain beliau bersabda, “Sesungguhnya daku diutuskan untuk menyempurna akhlak yang mulia”. Tengok tu, tugas Nabi datang semata-mata nak repair perangai manusia, antara manusia sesama manusia dan dengan Tuhannya.

Anak-anak, kita semua tak ada yang sempurna macam Nabi. Semua orang ada salah dan silapnya kan, namun ahli syurga itu, dia sentiasa memperbaiki sikapnya. Semakin hari semakin bagus, kalau dulu tak tau hormat cikgu, sekarang dia dah mula hormat cikgu, kalau dulu sembahyang bila disuruh, sekarang mak dah tak suruh-suruh dan tak marah-marah lagi. Dia
dah tahu sendiri apa yang perlu dia buat saat ini.

3. DESTINASI KITA KAMPUNG 5A

Ulangkaji, salin pakaian, basuh kasut, sidai kain tuala, semuanya dia tahu uruskan. Tak perlu ibu membebel lagi, mudah-mudahan panjang umur mak kamu.

Berbalik ke dunia pembelajaran, kita pun kena buat perubahan ke arah semakin baik dan lebih baik.

Abang kakak tahun 6 akan berdepan dengan UPSR. Inilah result atau satu-satunya sijil yang akan kamu bawa ke sekolah menengah. Biarpun selama 6 tahun kamu bersekolah, biarpun berpuluh sijil yang kamu ada, tapi yang utama ialah Sijil UPSR.
Kalau boleh semua orang nak lulus dengan cemerlang. Kalau boleh semua orang nak kan 5A. Betul tak?

Bagus… kamu sudah ada azam dan matlamat. Maknanya kita sudah ada destinasi kemana kita nak pergi. Nama kampung kita nak tuju namanya Kampung 5A.Ingat… Kampung apa? Kampung 5A…. Bagus.

Kita nak naik kenderaan apa ya nak ke sana? Baik, cikgu nak syorkan kamu naik kenderaan kemahiran, kenderaan skill. Ini kenderaannya. Nama syarikatnya Skil Ekspres. Pemandunya ialah guru-guru SK Bangi yang hebat-hebat.

Paling depan kita letak Cikgu Amin, sebab Cikgu Amin paling besar. Kamu kat tengah-tengah, cikgu-cikgu duduk depan dan belakang, nak kawal kamu takut ada yang nak terjun dari bas ini. Mana tau, seumur hidup dia, ini kali pertama naik bas ekspres katakan. Ya kan.

Cikgu Hisham duduk paling belakang, takut ada yang nak lari ikut pintu belakang. Hehe..
Orang yang tak ada skil, tak ada kemahiran menghafaz, kemahiran membaca, menulis laju, mencatat nota dan sebagainya, dia tak cukup syarat.

Macam orang naik bas tak ada tiket. Mungkin dia boleh duduk dalam bas atau berdiri sahaja.
Haha… padam muka..Biarkan dia berdiri. Kita duduk dan bagi perhatian kat depan, takut Cikgu Amin mengantuk, silap-silap … nantikan bas kita terjun lubang loji tandas. Eee..tak sanggup i….
Cikgu…..!!! Jangan tidur Cikgu….. Teriak budak-budak di belakang. Ya..ya..Cikgu Amin angkat ibu jari, tanda dia masih segar dan tak mengantuk. Tak pe, cikgu Firdaus ada kat sebelah tu.
Pn.Rusni tersenyum melihat budak-budak kat depan sedang mengagihkan keropok twistis.
Siapa mengantuk dia terlepas tengok pemandangan di kiri kanan kampung. Apa yang cikgu ajar dia tak akan ingat punya. Tau-tau dah sampai ke Kampung 5A. Tengah dalam perjalanan, ramai yang ketawa, gembiranya boleh mengembara, ini pengalaman paling baik untuk aku, bisik hati kecil Siti Sarah.

Alamak … ada yang tertidur, terkojut bosar dia, dah sampai rupanya, sampai mengesat peluh dan buang tahi mata. Macam orang kebingungan… kat mana ni hah? Tanyanya.
Adush… tengok dia dah gementar, seram sejuk, nak buang air besar lah, nak terkencing la, semua ada. Inilah akibatnya masa cikgu mengajar dia main-main. Sekarang peperiksaan UPSR dah betul-betul tiba. Mahu tak mahu kita terpaksa menjawabnya.

Cikgu harap pengalaman menaiki bas Skil Ekspress ini sangat berharga buat kamu semua. Adik-adik tahun 4 dan 5 nak naik jugak ke? Sabar…tunggu giliran kamu.
Insya Allah, UPSR tak akan ke mana, dan kamu pun jangan ke mana-mana.

Pada kawan-kawan kaunselor yang ingin salin...dan tukar nama pelakon lain..silakan..untuk edaran kepada murid-murid.
 

No comments:

Post a Comment