Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

LOGO

 

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Wednesday, February 9, 2011
Insya Allah, Jumaat ini saya bertolak ke Kuantan, Pahang. Pada 12 Feb 2011 saya dijemput untuk menyampaikan ceramah Kepimpinan kepada pengawas Sekolah Kebangsaan Ubai, di Pekan.

Pengawas di sekolah ibarat polis di tengah jalan raya. Memantau, memberi nasihat, menegur, cuma tidak boleh menyaman. Kebanyakkan sekolah mempunyai banyak kategori pengawas. Namun ramai guru yang tidak mengambil tahu apa masalah yang dihadapi oleh pengawas. Mungkin kesibukan guru atau guru sesama guru saling mengharap siapa yang lebih memberi perhatian kepada pengawas.

ANTARA masalah pengawas ialah Bidang tugas pengawas, arah tuju tugasan mereka dan ke mana hendak mengadu jika menghadapi masalah. Dan selepas mereka bertindak mengikut lunas-lunas peraturan sekolah, mencatat nama murid yang melanggar peraturan, siapa sebenarnya yang berperanan untuk mengambil tindakan lanjut?

Disini kebanyakkan sekolah hari ini, tidak sempat memberi tumpuan atau perhatian. Dengan itu, tidak hairan jika mood seorang pengawas asalnya rajin, gigih akhirnya menjadi hambar dan pudar.

Kerana mereka merasakan tugasan mereka tidak ke mana, tiapa siapa yang ambil tahu dan ke mana hendak dibawa nama-nama yang sudah ada dalam buku catatan mereka.

Oleh itu, guru-guru perlu sesekali mengumpul pengawas, untuk memberi suntikan semangat baru, bertanya masalah yang dihadapi dan memberi reaksi yang sepatutnya sebagai tindakan lanjut.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive