Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

BUKU APPSHEET 2

  RM35.00

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Friday, March 11, 2011
Terima kepada pihak Sekolah Rendah Agama Bandar Sri Putra, juga buat Ustazah Salwani yang telah menjemput saya untuk menyampaikan ceramah semalam.Saya diminta memperkatakan 2 perkara utama, pertama kelebihan ilmu dan kedua motivasi.

Ilmu dan Motivasi, bagaikan 2 sisi wang syiling, ianya tidak boleh dipisahkan. Jika kita berilmu, motivasi akan lahir sendiri, motivasi untuk belajar, untuk berjaya, untuk beribadah dan menang dalam serba serbi.

Motivasi pun tak lahir jika tanpa ilmu.

Orang yang telah memperolehi ilmu, dia akan mewarisi 3 perkara utama, ini sesuai dengan 3 huruf yang bercantum dalam kalimat ilmu itu sendiri. Pertama Ain, kedua Lam dan ketiga Mim. (Ilmu). Ain, ringkas dari kalimat "Ali.. maknyanya tinggi.



Orang yang berilmu akan ditinggikan derajatnya. Ini janji Allah. FirmanNya"Allah Taala mengangkat derjat orang-orang yang beriman diantara kamu dan orang-orang yang diberikan ilmu beberapa darjat".

Kedua , Lam... mewakili Latief. Lemah lembut bertingkah laku. Ilmu tidak dapat dipisahkan dari akhlak. Orang berilmu, pasti akhlaknya mulia, belum berilmu secara syumul, orang yang kasar peribadinya.

Sebab itu Rasulullah bersabda "Sesungguhnya Aku diutuskan untuk menyempurnakan akhlak yang mulia "

Dan ketiga ialah mim. (Mulk) makna hu, kerajaan, ini bermakna orang yang berilmu akan diwariskan kerajaan di dunia ini, atau pun dia akan dirajai oleh manusia.

Orang yang bahagia, belum tentu ia senyum, tetapi.. orang yang senyum, dia pasti bahagia.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive