Thursday, March 10, 2011

Inilah Bebek ku

Seorang pembaca blog saya mengesyorkan supaya saya banyakkan juga mengisi blog ini dengan sejarah saya dulu di Aceh selama 4 tahun. Kami nak tahu keadaan di sana. Ya tak ya jugak ya.

Waktu saya belajar di Aceh dulu (1998-2002). Inilah kenderaan kedua saya selepas basikal. Motosikal Honda kuasa 70CC. Orang Aceh panggil motor Bebek. Entah kenapa namanya bebek. bebek tu kan ertinya itik.. Nombor platnya kalau tak salah, BL 5021AP, (AP) mewakili Aceh Besar lokasi kami berdomisili. Saya beli waktu itu dengan harga Satu Juta 200 ribu. (Rp1,200,000). Kira-kira RM400.00.

Susah nak pergi kuliah jauh, tengah hari nak beli nasi, malam pun nak keluar ke kedai kopi lagi. Malam Jumaat pula kami berkumpul di Mess untuk bacaan Yasin dan Tahlil. Jadi sukar lah nak bergerak kalau asyik tumpang orang. Kadang-kadang kita boleh jadi lapar seharian. Sebab tak sempat keluar besi nasi. Beberapa kali jugak ianya rosak. Walaupun nampak gitu-gitu, ianya boleh dihidupkan menggunakan starter. Hehe.


Waktu nak pulang ke Malaysia, motor ini saya jual semula dengan harga asal Rp1,2000,000, 2 ratus ribu untuk kawan yang tolong menjualnya.

Apa yang aneh di Aceh, semua jenis motor dipanggil honda. Jika ada kanak-kanak sedang bermain di tepi jalan, tiba-tiba kedengaran bunyi motor yang akan menghala ke sini, ibu atau bapa lantas akan menyebut honda-honda. maknanya awas, motor-motor, ke tepi kamu. Walaupun yang lewat itu adalah Yamaha.
 

No comments:

Post a Comment