Saturday, March 5, 2011

Tak kan I nak Gadai prinsip I

Ular Dalam Kubur

Benarkah ada ular yang akan mengigit/mematuk manusia didalam kubur sesudah matinya? Atau ianya hanya persepsi sahaja. Yang nyata siksaan kubur itu ada dan wajib di imani, kerana ia termasuk hal yang ghaib.

Seorang sahabat, pernah berkata, sebenarnya yang dimaksud dengan siksa kubur ialah deritanya yang tiada tolak banding, terhadap ruh, kerana melihat tubuhnya kaku tidak bernyawa, dan tidak ada peluang lagi untuk melaksanakan segalanya, ia tahu selama ini solat itu wajib, tetapi di tangguhkannya, ia tahu menutup aurat itu wajib, tapi ia ada pendiriannya, tak kan i nak gadai prinsip i selama ini katanya, walaupun prinsip itu terang lagi nyata bertentangan dengan hukum tuhan yang mencipta dirinya.

Jadi ruh itu menderita, banyak tugas selama ini yang belum dilaksana, anak belum beres betul solatnya, banyak pesan dan wasiat yang belum ditinggalkan, tiba-tiba mati datang mengejut, ketika ia sedang tidur, nyawa dibawa pergi sang Malaikat.

Itulah maknanya siksaan kubur katanya, lanjutnya lagi, untuk apa ular mematuk jasad yang sudah mati kaku dan tak bernyawa, mana ada lagi rasa sakitnya. Tempoh untuk jasad hidup hanya sebentar, kontrak semata, dan sudah pun tamat tempoh alias expire date.

Tulisan ini bukan menidak siksaan kubur, kerana ia jelas adanya, dalam doa solat mayyit pun disuruh berdoa, Ya Allah, jadikanlah kubur dia ini, adalah antara taman dari taman-taman syurga, dan janganlah Engkau jadikan ya Allah, kubur dia ini, kawah dari kawah-kawah api neraka".

Cuma dari aspek huraian orang tasauf kadang-kala berbeza. Bolehkah ianya diterima akal? Terserah anda menilainya.

Lagi... pasal doa tadi, adakah boleh mengubah takdir, jika si mati itu tidak pernah sembahyang/solat hingga akhir usianya. Bolehkah kuburnya menjadi taman dari taman syurga kerana doa dari beberapa orang manusia?

Berkata guru saya, sesungguhnya doa orang mukmin terhadap seseorang yang tidak sembahyang itu di sekat, ibaratnya kalau telefon, tidak ada line, call lah beberapa kali, panggilan itu tidak akan keluar/masuk. Doa itu tidak akan sampai, kerana itulah antara balasan orang yang tidak sembahyang.

Jadi, untuk apa kita berdoa kalau tahu tuhan tidak makbul? Inilah pengajaran buat yang hidup, sebagai ilmu, bahawa dalam kubur itu ada siksa dan bahagia, nah! kamu yang masih hidup, pilih lah, antara 2, up to you kata orang putih. Mana satu mahu mu.
 

No comments:

Post a Comment