Tuesday, April 12, 2011

Buletin Keluarga Edisi Pertama

Nur Najihah, dia merupakan seorang pelajar yang ‘low profile’ & ‘low confident’ dengan apa yang dia lakukan. Dari Tahun 1 hingga ke awal Tahun 6, prestasi untuk setiap ujian ataupun exam, prestasinya selalu tak stabil, kadang-kadang cuma dapat 1A sahaja, itupun paper BM Pemahaman. Tahun 5 dia memulakan kelas tambahan dengan Cikgu Firdaus hinggalah ke Tahun 6 untuk subjek BM,Maths & Sains. Dia terpaksa berguru dengan Cikgu Mazidah (bekas guru SK Bangi) untuk memperkukuhkan English pula. Guru-guru inilah yang banyak menolong setiap kelemahan dia selain guru-guru yang mengajar di Kelas 6 J SK Bangi.

So bermulalah episod menghantar dia ke kelas tambahan 3 kali seminggu, dari Sg. Buah ke Bukit Mahkota & Sri Putra, malam pulak tu dari pukul 8 sampai 10 malam…tapi demi kejayaan anak, kepenatan tak pernah dihiraukan.

Dari result C, naik ke B, trial UPSR pun cuma dapat 3A je.. Cuma keputusan ujian selepas trial UPSR yang menaikkan nama dia dengan tiba-tiba bila result yang keluar ialah 5A dan terus dapat Batch 5A sebagai dorongan untuk menempuh UPSR yang sebenarnya, itupun sehari sebelum UPSR bermula.. tapi itu memang terlalu gembirakan dia dan kami nampak semangat dia yang berkobar-kobar untuk menghadapi UPSR.

Kami sebagai ibu bapanya tidak mahu kisah kegagalan kami semasa Penilaian Darjah 5 dulu (sekarang UPSR) berulang pada dia. Kami sentiasa memberi “give & take’ pada dia. Kami tak melarang dia jika ingin menonton tv (tanpa Astro Ceria sebab kena lock) ataupun mendengar muzik yang menjadi hobi utamanya. Melayari ‘facebook ‘ & Astro Ceria hanya dibenarkan pada hujung minggu sahaja

BERDOA. Kami juga sentiasa mengingatkan dia agar selalu berdoa ketika solat dan juga rajin-rajinlah melakukan solat hajat,mohon pada Allah moga-moga dipermudahkan segalanya dan Alhamdulillah …Allah mendengar & memperkenankan doa setiap hambanya.

FAKTOR NAMA. Nama juga sebenarnya memainkan peranan penting dalam memperbentukkan diri seseorang. Dia telah diubah ke nama sebenar yang mempunyai makna ‘Yang berjaya’ dan sejak itu kekuatan dalam dirinya mula kelihatan. Alhamdulillah, walaupun nama dia hanya boleh diubah semasa umurnya 12 tahun genap, kami sedaya upaya berusaha agar nama itu dapat ‘dibetulkan’. Dari Nur Najiha di surat beranak kami ubah Nur Najihah dalam MyKad nya (ubah dengan kebenaran Pejabat Agama & Pej Pendaftaran Negara). Alhamdulillah juga nama barunya sempat dihantar sebagai nama dalam exam UPSR. Para ibu bapa lain juga, pilihlah nama anak berteraskan maknanya, Insya Allah nama itu akan membentuk keperibadian diri mereka.

Sudahnya bila result UPSR diumumkan pada …………. dan tersenarailah nama NUR NAJIHAH HASAN sebagai pelajar yg mendapat result 5A, tanpa dia jangka. Alhamdulillah…’Cahaya yang berjaya’ telah dibuktikan…
 

No comments:

Post a Comment