Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

JOM BELAJAR BERGURU

SELALUNYA MEMBACA DAN BELAJAR, JAUH BEZA, MEMBACA HANYA MENATAP, ADAPUN BELAJAR, KITA MENATAP, MENDENGAR DAN MELIHAT, DAYA INGATAN AKAN MENI...

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Monday, April 11, 2011
Ketika Allah Taala mencipta gunung-ganang yang besar, merasa hairanlah akan Malaikat, lalu bertanya, Ya Allah, adakah makhlukMu yang lebih hebat dari gunung ini? Ada… jawab Allah, Aku ciptakan batu, batu lebih keras dari tanah gunung, Ya Allah, adakah makhlukMu yang lebih besar dari batu? Ada…Aku ciptakan besi, besi boleh memotong batu yang keras.

Bertanya lagi Malaikat, Ya Allah, adakah yang lebih hebat dari besi? Ya..ada, Aku ciptakan api, api boleh mencairkan besi. Ya Allah, adakah lagi yang lebih hebat dari api? Ada, Aku ciptakan air, air boleh memadamkan api. Ya Allah, adakah lagi makhlukMu yang lebih gagah dari air? Ada, Aku ciptakan angin, angin boleh menolak air, sehingga boleh terjadi tsunami.

Ya Allah, adakah makhlukMu yang lebih hebat dari angin? Ya, ada.. Aku ciptakan manusia. Manusia boleh membuat segala-galanya, kerana Aku berikan dia OTAK.

Burung boleh terbang kerana ada sayap, manusia pun boleh terbang walau tak ada sayap. Hebat kan? Macam mana cikgu? Ya.Manusia ciptakan kapal terbang.

Manusia tengok ikan di air, tenggelam timbul, tapi tak mati-mati, dia pun ingin ikut sama menikmati keindahan alam didasar lautan biru, lalu diciptanya kapal selam.
Begitulah hebatnya manusia, Tuhan berikan otak.

0 comments:

Post a Comment

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.