Saturday, April 30, 2011

Jika Buat Baik Pun Menyesal....

Salam motivasi, apa khabar anda semua? Semoga dalam keadaan baik dan bagus sentiasa. Jika lah lalang-lalang yang tak ada guna itu pun hidup saling berebut-rebut untuk tinggi dan tinggi, kenapa tidak kita manusia? Kenapa tidak kita saling berlumba-lumba untuk mencapai visi (matlamat hidup) kita?

Sungguh kesian manusia yang hidup tak ada matlamat. Nak kata macam robot pun macam tak tepat, tapi itulah, seperti orang yang hilang akal.

Pelajar sekalian, dalam Quran, Tuhan menyeru manusia di dalam sebuah ayat yang bererti, “Maka berlumba-lumbalah kamu ke arah kebaikan”. Tengok tu kita disuruh untuk hidup berlumba-lumba.

Kalau lah kita lihat perlumbaaan kayuh basikal, mesti ada tempat bermula (START) dan tamatnya bukan? Sama juga dengan berlumba untuk berbuat baik ini, lokasi mulanya adalah ketika kita dilahirkan, dan garisan penamat ialah mati. Aik…kalau dah mati macam mana nak terima hadiah cikgu?

Hmm.. kalau dah mati, ada ke orang lain yang tolong terima hadiah kita tu? Tak…kita mesti akan menerima hadiah, Tuhan tak akan mensiakan usaha kita.

Lantaran itulah, dunia ini tak cukup, tuhan wujudkan 1 alam lain, namanya akhirat, disitulah akhir segala-galanya, namanya pun akhir (at) kan.

Emmanual Kant, seorang ilmuan dizamannya pernah berkata, adalah sangat-sangat tidak adil jika tuhan tidak mengadakan hari akhirat. Sebab apa katanya? Sebab, jika orang berbuat baik, namun akhirnya dia meninggal dan alangkah kesiannya dia jika tidak mendapat pembalasan.

Begitu juga dengan orang yang berbuat jahat, jadi pencuri, perompak, penyamun, penagih, pembunuh tapi akhirnya juga dia mati sebelum sempat masuk jel dan kena sebatan, dan tak sempat pun kena hukuman bunuh. Adil tak? Memang tak adil kan. Sebab itu akhirat itu kena ada, kerana itulah negeri “pengadilan”.

Oleh sebab itu, bila kita membaca “maaliki yaumiddin” ingatlah selalu akan maknanya, (Tuhan itu akan menjadi Raja di hari pembalasan).Bayangkan hari akhirat, bayangkan kita sedang berdiri kaku dihadapanNya, jutaan manusia sedang (terbungkam) terkunci mulutnya, tiada siapa yang berani bicara, semua manusia sedang menunggu mahkamah pengadilan bersidang.

Tiada kejahatan yang mampu disembunyikan, dan tiada kebaikan yang tidak mendapat markah. Semuanya ada dalam buku rekod, buku yang tak pernah rosak dan terkoyak, disimpan oleh Malaikat pencatat amalan.

Masa cikgu belajar di Negeri Acheh 11 tahun dahulu, guru pada cikgu, Drs. Tarmizi Dahmi ada bercerita satu kisah.

Katanya dizaman Nabi dulu ada seroang pemuda, dia ni memang rajin solat berjamaah bersama Nabi, dan tidak pernah ketinggalan pun solat berjamaah.

Namun satu hari, ketika solat subuh, sahabat lain perasan yang beliau ini tidak hadir berjamaah bersama.

Habis solat subuh Rasulullah dan rombongan terus pergi ke rumahnya yang terletak di lereng bukit.Namanya Tuan Sya’ban.

Bukan Ramadan ek, Ramadan ada kat sekolah kita. Dari jauh terdengar suara esak-esak orang sedang menangis, setelah bagi salam Nabi pun bertanya, ada apa yang menimpa keluargamu hari ini? Sehingga Tuan Sya’ban tidak hadir berjamaah seperti biasa?

“Suami saya meninggal tuan” Itulah jawapan isteri Tuan Sya’ban.

Lalu Nabi bertanya, ada tak apa-apa yang sempat beliau ucapkan sebelum meninggal dunia? Hmmmm… isterinya berfikir, “tak ada la Ya Rasulullah”. Jawabnya. Cubalah fikir-fikirkan sejenak, mungkin ada. Sambung Nabi lagi.

Oh ada….katanya, kira-kira 40 hari sebelum meninggal, beliau ada sebut 3 hal ini, tetapi saya tak faham.. 1. Lau kaana ba’idaa, 2.Lau kaana jadiida, 3.Lau kaana jamia’.

Ertinya 1.Jikalah jauh lagi, 2. Jikalah baru lagi, 3.Jikalah semua sekali.

Adik-adik tau apa yang tersirat disebalik yang tersurat ini? Haha...ada yang tersirat, ada lagi yang tersorok..(disembunyikan).

Nabi, adalah seorang Rasul, beliau boleh berkomunikasi terus dengan Allah SWT.
 

No comments:

Post a Comment