Aktiviti

26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik

Promosi M.Office 365

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

Pengenalan Apa Itu Mic.Office 365

Admin Blog

Admin Blog
Norish

Blog Archive

Saturday, April 30, 2011
Salam motivasi, apa khabar anda semua? Semoga dalam keadaan baik dan bagus sentiasa. Jika lah lalang-lalang yang tak ada guna itu pun hidup saling berebut-rebut untuk tinggi dan tinggi, kenapa tidak kita manusia? Kenapa tidak kita saling berlumba-lumba untuk mencapai visi (matlamat hidup) kita?

Sungguh kesian manusia yang hidup tak ada matlamat. Nak kata macam robot pun macam tak tepat, tapi itulah, seperti orang yang hilang akal.

Pelajar sekalian, dalam Quran, Tuhan menyeru manusia di dalam sebuah ayat yang bererti, “Maka berlumba-lumbalah kamu ke arah kebaikan”. Tengok tu kita disuruh untuk hidup berlumba-lumba.

Kalau lah kita lihat perlumbaaan kayuh basikal, mesti ada tempat bermula (START) dan tamatnya bukan? Sama juga dengan berlumba untuk berbuat baik ini, lokasi mulanya adalah ketika kita dilahirkan, dan garisan penamat ialah mati. Aik…kalau dah mati macam mana nak terima hadiah cikgu?

Hmm.. kalau dah mati, ada ke orang lain yang tolong terima hadiah kita tu? Tak…kita mesti akan menerima hadiah, Tuhan tak akan mensiakan usaha kita.

Lantaran itulah, dunia ini tak cukup, tuhan wujudkan 1 alam lain, namanya akhirat, disitulah akhir segala-galanya, namanya pun akhir (at) kan.

Emmanual Kant, seorang ilmuan dizamannya pernah berkata, adalah sangat-sangat tidak adil jika tuhan tidak mengadakan hari akhirat. Sebab apa katanya? Sebab, jika orang berbuat baik, namun akhirnya dia meninggal dan alangkah kesiannya dia jika tidak mendapat pembalasan.

Begitu juga dengan orang yang berbuat jahat, jadi pencuri, perompak, penyamun, penagih, pembunuh tapi akhirnya juga dia mati sebelum sempat masuk jel dan kena sebatan, dan tak sempat pun kena hukuman bunuh. Adil tak? Memang tak adil kan. Sebab itu akhirat itu kena ada, kerana itulah negeri “pengadilan”.

Oleh sebab itu, bila kita membaca “maaliki yaumiddin” ingatlah selalu akan maknanya, (Tuhan itu akan menjadi Raja di hari pembalasan).Bayangkan hari akhirat, bayangkan kita sedang berdiri kaku dihadapanNya, jutaan manusia sedang (terbungkam) terkunci mulutnya, tiada siapa yang berani bicara, semua manusia sedang menunggu mahkamah pengadilan bersidang.

Tiada kejahatan yang mampu disembunyikan, dan tiada kebaikan yang tidak mendapat markah. Semuanya ada dalam buku rekod, buku yang tak pernah rosak dan terkoyak, disimpan oleh Malaikat pencatat amalan.

Masa cikgu belajar di Negeri Acheh 11 tahun dahulu, guru pada cikgu, Drs. Tarmizi Dahmi ada bercerita satu kisah.

Katanya dizaman Nabi dulu ada seroang pemuda, dia ni memang rajin solat berjamaah bersama Nabi, dan tidak pernah ketinggalan pun solat berjamaah.

Namun satu hari, ketika solat subuh, sahabat lain perasan yang beliau ini tidak hadir berjamaah bersama.

Habis solat subuh Rasulullah dan rombongan terus pergi ke rumahnya yang terletak di lereng bukit.Namanya Tuan Sya’ban.

Bukan Ramadan ek, Ramadan ada kat sekolah kita. Dari jauh terdengar suara esak-esak orang sedang menangis, setelah bagi salam Nabi pun bertanya, ada apa yang menimpa keluargamu hari ini? Sehingga Tuan Sya’ban tidak hadir berjamaah seperti biasa?

“Suami saya meninggal tuan” Itulah jawapan isteri Tuan Sya’ban.

Lalu Nabi bertanya, ada tak apa-apa yang sempat beliau ucapkan sebelum meninggal dunia? Hmmmm… isterinya berfikir, “tak ada la Ya Rasulullah”. Jawabnya. Cubalah fikir-fikirkan sejenak, mungkin ada. Sambung Nabi lagi.

Oh ada….katanya, kira-kira 40 hari sebelum meninggal, beliau ada sebut 3 hal ini, tetapi saya tak faham.. 1. Lau kaana ba’idaa, 2.Lau kaana jadiida, 3.Lau kaana jamia’.

Ertinya 1.Jikalah jauh lagi, 2. Jikalah baru lagi, 3.Jikalah semua sekali.

Adik-adik tau apa yang tersirat disebalik yang tersurat ini? Haha...ada yang tersirat, ada lagi yang tersorok..(disembunyikan).

Nabi, adalah seorang Rasul, beliau boleh berkomunikasi terus dengan Allah SWT.

0 comments:

Post a Comment

Appsheet

Kaedah Detect Pantas tanpa perlu membuka Laptop dahulu. Dah ada di HP

PSIKOMETRIK 2020

BELUM JAWAB UJIAN PSIKOMETRIK


6 EXCELLENT
KHALEEF ASHRAF BIN MOHD KHIRDI

6 SMART
ADIELA NATASYA SUMAYYAH BINTI HAFIZUL FAHMI
MUHAMMAD FAIZ BIN GATOT PURWANDONO
MUHAMMAD SALEBUDIN BIN MUHAMMAD KHAMIS
NOR AQIRA BINTI SULHIEE
NOR AZRAEI BIN NORAZMAN

AZMEER- SK JLN TANJONG

Video Kami

Emel Unlimited Drive

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Terkini












Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

sementara Stock Masih Ada