Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

PANDUAN MENGISI DATA PSIKOMETRIK

1. BUKA WEB EPKM.MOE.GOV.MY 2. KLIK GURU KAUNSELING 3. PILIH TAHUN PERTAMA 4. TURUN KE BAWAH SEKALI, KLIK DOWNLOAD LAKUKAN UNTUK SEMUA TAHUN...

Admin Blog

Admin Blog
Manisah
Tuesday, April 26, 2011
Assalamualaikum,sekarang jam 3.03 pagi,saya baru balik meronda taman tempat saya berdomisili.Ada satu rumah yang tidak menutup pintu utama dan pinta grill, kami bhenti bagi salam untuk maklumkan pintu tak berkunci..mungkin dia terlupa atau memang sedang ada tetamu tak di undang didalamnya, kelihatan lampu bilik di padam dan diam je.. kami terus belah

Seorang anak murid saya berkata,rumahnya pernah dimasuki perompak, ketika semua ahli keluarga di ikat, perompak itu berkata, kami bukan lah nak masuk rumah ini,tapi sebab pintu tak berkunci, maka kami masuklah... tengok tu, kita telah mengundang mereka datang... Jika sekali terkena baru tau...

Untuk makluman, Taman Desaria setakat ini masih mampu menghidupkan sistem rondaan sukarela,setiap orang hanya sekali sahaja meronda sebulan, malam-malam lain anda boleh tidur lena, sedangkan kebanyakan ditaman-taman lain, skim rondaan ini telah lama berkubur tanpa nisan. Rata-rata hanya mampu bertahan selama 3 bulan. Kenapa ? Mungkin anda ada jawapannya.

Sahabat kami En.Sufian, selaku ketua biro keselamatan Taman Desaria adalah antara yang aktiv menghidupkan rakan-rakan ronda. Beliau akan sms setiap ahli ronda supaya dapat memberikan kerjasama yang padu demi keselamatan kita semua. Al-hasilnya lihatlah dibawah ini.
Sehingga kini, Taman Desaria mendapat pengiktirafan dari Ketua Balai Polis Daerah Seremban.
Pengiktirafan ini adalah hasil kerjasama penduduk untuk membanteras kegiatan jenayah berleluasa.

Selain sistem rondaan, kami juga menyarankan agar ahli-ahli taman menggunakan telefon PTT untuk berkomunikasi sesama ahli untuk menjaga kelestarian kedamaian taman. Adalah sangat tidak adil, jika orang lain berjaga setiap malam untuk memastikan rumah kita tiada pencuri masuk, tetapi kita tidak memberikan partisipasi yang sewajarnya.

Harap ada selepas ini pertambahan ahli ronda sukarela, namanya pun sukarela. Hanya sekali sahaja sebulan, atau 12 kali setahun.

Noorhisham Hamzah
Merangkap
Setiausaha Persatuan Penduduk
Taman Desaria, Nilai

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Renungan

Hikmah Penularan virus koronavirus

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Blog Archive