Friday, April 8, 2011

Sekelumit kisah di AELB

BANGI. 9 April 2011. Ketika sekolah lain menjalani Ladap yang pertama kali tahun ini, kami pula menjalaninya bagi kali keempat. Untuk rekod tahun ini sahaja. Hebat kan. Latihan Dalam Perkhidmatan (LADAP) kali ini diadakan di AELB, Sungai Buah, dengan gabungan 3 buah sekolah.

Ketinggalan Momen Indah

Sekolah tersebut ialah SK Bangi, SK Jalan 2 dan SK Jalan Enam Bandar Baru Bangi.Saya hanya sempat menyenap hanya 3 keping gambar. Ketika foto ke empat hendak di rakam, isyarat bateri kehabisan berbunyi. Beep beep..

Haha.. Tak prepair awal. Sebenarnya chargernya tak saya temui, entah dimana.Mungkin masih dalam beg besar semasa pergi ke Balikpapan baru-baru ni. Maka tak sempat lah foto genik didalam dewan di ambil.

Hanya ini antara 3 keping gambar yang sempat dirakam. Masa pendaftaran awal pagi.


Waktu melangkah masuk ke dewan, saya melihat gelagat orang-orang didalamnya, ya lah, kami datang dari 3 buah sekolah, ramai yang tak kenal, entah ada ke tidak orang yang melihat gelagat saya. Ah..biarkan. Kalau boleh jangan ada yang perasan saya pun wujud di situ. Kelihatan di depan dewan, beberapa orang penting yang mundar-mandir.

Salah seorang ialah guru besar SK Jalan 2.Puan Siti Rohana. Saya tahu nama ini sering disebut oleh Dr.Shahabuddin. Saya melihat beliau memeluk tubuhnya, sambil sebelah punggung duduk diatas dewan. Nampak semacam boss besar saja, yang sedang memerhatikan anak buahnya, memang pun beliau seorang boss.

Semasa beliau memberikan ceramahnya, saya melihat, perhati gerak-geri body language, tak banyak gerak tubuh, tapi ada satu hal yang menarik, sesungguhnya beliau tak kedekut untuk senyum sesekali. Rupanya beliau tak lah cengeng seperti yang lihat diawal penampilannya. Hehe...mana tahu ?


Habis acara, saya naik ke pentas untuk menutup acara. Ketika saya memegang mic, beliau sibuk menyimpan peralatan lap topnya. Habis ucapan, saya menyapa, "ini lap top cikgu ke?" ya. Memang kena sama ke warna baju dengan laptop ya cikgu, lap top merah, baju dan tudung pun merah?" Mulanya beliau macam tak faham, kemudian baru senyum. Baru tahu saya bercanda.

Itulah bagi saya teknik mudah menyapa seseorang dengan memuji dirinya.

Saya lihat cikgu tadi bagus, ada senyum-senyum masa bagi ceramah, tak lah macam orang lain. Susah nak senyum. Saya cengeng ke? Tanya nya. Tak lah. Tadi saya tengok macam cengeng (jugak), duduk peluk tubuh, rupanya cikgu baik hati.

Kalau tak saya memujinya, rasanya guru sekolah Jalan 2 mana ada nak puji. Betul tak.Apa lagi nak kritik.Kalau saya kritik pun, tak mengurangkan markah prestasi akhir tahun saya.

Tak rugi sebenarnya kalau kita murah senyuman. Tak jatuh martabat kita dek kerana senyum. Oleh itu, senyumlah, walaupun senyuman kita tak semanis mana. Dan kedua, belajarnya memuji, tuhan suka akan pujian.... Tuhan pun minta agar kita selalu memujiNya. Tidakkah dalam Al-Fatihah, ayat pertama bermaksud, segala puji-pujian, bagi Allah Tuhan sekalian alam.
 

No comments:

Post a Comment