Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Blog Archive

Tuesday, May 31, 2011
Wal akhiratu khairun wa abqo.. "Dan negeri akhirat itu lebih baik dan kekal abadi". Semua orang pasti seronok pabila tiba musim balik kampung. Nasihat saya, berhati-hatilah ketika memandu, stail orang Malaysia memandu tak sama rupanya dengan cara orang lain. Saya pernah ke Vietnam, Indonesia, Thailand dan Singapore. Gaya memandu setiap negeri ada bezanya.

Di kota Medan yang sibuk, luasnya 4 kali ganda lebih besar dari Kuala Lumpur, cara orang memandu dalam bandar menakutkan, namun jarang-jarang boleh terserempak dengan eksiden. Sikap mereka saling bertolak-ansur dan toleransi yang tinggi. Jika di persimpangan traffic light, sebelum lampu hijau menyala, orang di belakang kita sudah membunyikan hon..... hon...pik...piikk..

Menandakan, siap-siap, masuk gear, beberapa detik lagi kita akan bergerak, jangan terlambat masa itu penting. Hon di Indonesia merupakan satu peringatan, sama juga di Vietnam, horn bukan warning, namun tidak begitu di Malaysia, seseorang membunyikan hon boleh jadi menandakan marah pada seseorang, ini boleh didengar melalui cara bunyi honnya. Pon pon...itu maknanya memanggil dan kalau .. pooonggggg !!!!!! itu tandanya marah.

Orang sebelah siap menjeling bila kita berikan satu horn. Di Indonesia, waktu saya di Aceh, harga sebuah persahabatan itu dijalin melalui sebuah bunyi horn. Ketika horn motor bebek saya rosak, langsung saya menggantikan dengan yang baru, kerana bagi saya, "itulah harga bagi sebuah persabahatan" Betapa ruginya jika melalui perkampungan, sedang hon kita tidak dapat berfungsi dengan sewajarnya.

Ketika kita menunggang motosikal dalam kampung, membunyikan hon (kadang-kadang) sama maknanya dengan memberikan salam. Tak percaya ? Cuba bunyikan hon... "wa alaikum salam" jawabnya. Hehe.. Di kampung lah. Kalau di Aceh Besar, kita kena angkat tangan kanan bila bertemu dengan seseorang yang lain. Angkat tangan kiri, itu tanda nak bergaduh.

Budaya ini saya terbawa-bawa sampai ke Malaysia. Biarpun ketika sedang memulas minyak motor, kita mesti lepas dan angkat tangan. Bila kita angkat tangan kanan, mereka akan jawab " Wa alaikum salam". Menarik kan.

Yang lucunya motor saya bila dilepas minyak, tetap aja dia berjalan, kerana biarpun saya lepas, dia tetap tidak mundur, lain dengan motor orang lain, waktu pulas, dia melaju, waktu lepas, ia perlahan kan..haha.. jadi saya senang saja angkat kepada berapa ramai orang pun.

Ingat sekali, waktu balik dari kuliah, ketika tiba dipersimpangan, waktu hendak belok ke kiri, seorang mahasiswi perempuan bertanya, Sham...mau pulang? Iya deh... Langsung dia naik dibelakang, tumpang ya, saya sudah terlat ni (terlambat), anak-anak TeaKa,(Tadika) sedang menunggu tuh, katanya.

Ya Ampun, gimana sih, saya pulak sudah lah pakai kopiah, bawa cewek lagi. Ah... bukan ku ngajak, dia yang numpang. Lagi pun duduknya menyenggeng..(kaki kedua-dua belah disisi kiri).Nasib baik tak jauh, sampai dekat dengan Mess saya, dia minta turun, Makasih Ya, katanya.. Fuh.... legaaa..

2 comments:

  1. seronok baca cerita-cerita cikgu semasa di Aceh....

    ReplyDelete
  2. terima kasih cikgu Musi...ada gak kekawan suh tulis citer2 sbgini...

    ReplyDelete

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers