Saturday, May 14, 2011

Datang dan Pergi..itu lumrah



Hidup ini pasti ada penghujungnya. Bagaimana kita datang ke dunia, begitulah seharusnya kita pulang mengadapNya. Maksud saya, refer pada Hadis Nabi kita, "setiap anak Adam dilahirkan dalam keadaan putih bersih..."

Bagaimana rupa kita datang, begitulah seharusnya (bersih) kita pulang. Sebagaimana baju yang kita pakai akan busuk, lalu kita rendam, basuh dan gosok. Maka begitulah hati yang kita guna-pakai setiap detik, perlu kita cuci..

FirmanNya... "dan tiada berguna bagimu harta dan anak-anak (saat kau kembali nanti), kecuali (Man atallaha bi qalbin salim) barangsiapa menemui Allah Taala dalam keadaan hatinya salim...yakni selamat.

Hati yang SALIM, maknanya selamat dari dosa yang membawa azab di akhirat kelak. Hati yang sudah melalui proses pembersihan (Tazkiyatun nafs) sebelum maut datang menjemputnya.

Kata Ulama, setiap sesuatu itu ada alat pencucinya, dan pencuci bagi HATI ialah Zikrullah.Lalu...kerana kematian akan mendatangi setiap dari kita, yang paling AULA adalah menyiapkan diri untuk pulang.

Dan pulanglah....dalam keadaan orang sedang menyenangi kita. Bukan dalam keadaan orang tidak senang pada kita, lalu mereka bertepuk tangan atas pemergianmu..Oh sungguh malang.
 

No comments:

Post a Comment