Tamu






widgets

Edidik

Edidik

Tazkirah

Hidup Mesti Berkorban

Featured post

Sampel POst

Loading…

Admin Blog

Admin Blog
Noorhisham Hamzah

Wahai Diri

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.

Bantuan Musim Covid

Buletin 1, 4.4
Motivasi 1, 4.4
Motivasi 2 ,6.4
Buletin 2
Soal Selidik COvid
Hubungi Murid. 19.4
Mengisi epkm, 21.4
Buletin 3, 26.4
Hub Parent, 27.4
19.5 Mesy SPada
Sunday, June 12, 2011
Hari ini 12 Jun 2011, saya berada di Institut Sosial Malaysia (ISM). Pihak Jabatan Kebajikan Masyarakat Wilayah Persekutuan menjemput Persatuan Pendamai Malaysia (Bekas Penagih Dadah) membantunya mengadakan program untuk remaja yang terlibat kes perintah mahkamah.

Presidennya, En.Hafney Abd Rahim menjemput saya pula untuk menyampaikan satu slot ceramah selama 2 jam. Jumlah remaja seramai 30 orang. Sepatutnya yang hadir adalah 50 orang.

Saya menyentuh soal hidup ini pasti bertemu mati. Kalau kita hidup akhirnya mati dan tiada lagi kehidupan, itu senang cerita, kita buatlah apa sahaja didunia ini, akhirnya mati. Namun apa yang menjadi masalah ialah apabila matinya jasad, kehidupan kedua bermula lagi. Nah...sediakan jawapan untuk berdepan dengan Tuhan.

Hebatkah kamu, boleh melaung kuat-kuat, tetapi apabila sebutir pasir masuk ke dalam mata semasa menunggang motorsikal, kamu sudah menggelabah, pagi makan, tengah hari dah rasa lapar.... hebat kah? Sedikit sahaja tertusuk jarum kulit kamu sudah pun terluka, hebatkah?

Malam tadi, ada seorang antara mereka bersikap kurang, maklum budak terlibat kes polis. Budak nakal dan cerdik. Sama-sama naik. Yang kurang ajar tadi bersikap main-main semasa kuliah dalam surau. Cuit-cuit kawan, lempar barang mengena kepala, sedangkan orang sedang bagi ceramah, apalagi, hangin lah sahabat saya itu. Dalam surau melibatkan hal agama jangan berani nak main-main katanya.

Kau! Pergi masuk bilik aku...Tunggu di sana aku datang!. Jerkahnya. Budak itu masuk masuk bilik sorang-sorang dirinya, ini langkah kaunseling pertama. Bahasa..... Kau!! Pergi masuk bilik... Adalah bersifat arahan... Lain kalau...kamu!!! Ikut aku sekarang...!! Hmmm...boleh cuba praktikkan. Apa kesannya pada psikologi.

Di dalam bilik, En.Hafney mula buat sesi kaunseling, aku datang sini bukan nak pulihkan kau orang. Lantak kau lah nak buat apa, kau nak jadi nakal, bunuh orang, pergi mampuslah. Aku tak peduli... (Ini antara bahasa yang digunakan untuk naikan kesedaran). Aku datang sini adalah dijemput oleh pihak JKM, engkau telah malukan aku didepan orang JKM... Bla bla.....sambungnya lagi.

Engkau kenal aku siapa? Kalau engkau nak tunjuk samseng, aku lagi samseng. Tegas En.Hafney. Aku lebih jahat dari kau!. Tapi aku sudah pun buat pilihan untuk berubah. Aku cuma nak bagi engkau jalan untuk kau buat pilihan, sama ada kau nak ikut atau tidak, terserah engkau. Tapi aku...memang sudah berubah.

Inilah bahasa-bahasa yang mereka gunakan untuk budak samseng. Sebab itulah bahasa mereka pun sehari-hari.

Dalam lif, bayangkan ada pasir bertabur. Dari mana? Angkara geng budak ni lah, dia ambil pasir tempat habuk rokok, buang dalam lif. Kurang ajar betul kan.

Sebelum ceramah, saya berjalan bersama En.Osman, rakan karib En.Hafney, katanya masa muda dahulu, saya pun tak sanggup berkawan dengan dia. Jahat terlampau sangat. Dulu tubuhnya kurus, hitam, tinggi, macam India. Samseng tak tentu pasal. Naik bas ikut tingkap. Tutup ekzos bas dengan kertas. Padahal enjin bas sedang hidup. Rompak, mencuri, ragut..huuu itu biasa bang.
Akhirnya bila dia buat keputusan nak berubah. Wajahnya putih seperti hari ini. Sebelum pulang, En.Hafney bagi tau, ceramah kau tadi memang dah kena, lain kali engkau mesti datang kalau ada program macam ni.

1 comment:

Blog Archive

Anda ada Blog?

Saya menawarkan kepada anda memiliki blog seperti ini, saya akan bangunkan untuk anda dan serahkan untuk anda guna. Kos terendah RM49.90 sahaja.

Curahkan tulisan anda, karya anda di blog untuk dinikmati generasi selepas anda.

Search This Blog

Link Crosword

Klik

noTA cROSWORD Klik

Chat

Buku-buku Kami

Hipnosis



Metafizik

Rahsia di Sebalik Cap Jari


Buku Appsheet Siri 1


48 Rumus Excel

Rahsia Slaid Presentation Memukau






Life is Learning

Siap Maju

Siap Maju
noorhisham