Edidik

Edidik

Inspirasi Nurani

Mensyukuri hari ini, mengikhlaskan apa yang telah berlaku.

Featured post

Versi 14

 

Blog Archive

Saturday, June 2, 2012

Dadah Gantian Halal

Semalam 01 Jn 2012, saya berkunjung ke rumah seorang sahabat di Muar Johor.Beliau merupakan salah seorang doktor di Muar yang membuka klinik sendiri.

Kebetulan pula, disini sedang luruh durian. Durian D24, mengalahkan segala durian lain... Makan tak ajak-ajak...ops..

Saya ingin mengetahui lebih lanjut bagaimana rupanya dadah methadone. Kawan saya menunjukkan botolnya seperti dalam gambar sebelah. 

Untuk rekod, Doktor Shahruddin juga pernah terlibat dengan Pemberian Dadah Methadone bersama Dr.Mahmud. Anda boleh jumpa antara Klinik Dr Mahmud di Lorong Haji Taib.

Untuk pengetahuan pembaca, Methadone ialah sejenis dadah yang (dalam gambar isinya sebanyak 5ml) Katanya ubat ini akan diminum oleh penagih untuk satu minggu. Kalau kita bukan penagih mencuba minumnya, walau hanya 1 ml,sudah pasti akan teler. Dan jika bayi diberikan atau tersalah diberikan ubat ini, walau pun sedikit, ia akan mati.

Di Jakarta, Indonesia ubat ini dipanggil ubat gila.Penagih yang ketagihan dengan dadah jenis heroin, menyebabkan mereka tidak dapat bekerja, sehingga mengabaikan semua tanggungjawab mereka pada diri sendiri, keluarga dan agama. Kerajaan Malaysia dengan baik hati, ingin membantu para penagih ini, nah...cara inilah kerajaan boleh membantu.

Nak suruh dia berhenti terus, memang tak boleh.Sebab dah jadi penagih tegar. Cuma dengan pemberian dadah gantian (methadone) secara percuma ini, mereka boleh bekerja seperti biasa. Mereka juga akan merasa kesan high nya, tetapi boleh bekerja. Tak sama dengan heroin yang menyebabkan mereka lalok terus menerus.

Informasi ini saya tampal disini untuk pengetahuan yang belum tahu. Andai kata ada tersilap fakta, saya akuinya, dan mohon diperbetulkan.

Untuk rekod.Methadone sebelum ini diberikan dalam bentuk pil, namun, oleh kerana penagih ini tergolong manusia bijak, mereka mencairkan pil, lalu mencampur dengan hal-hal ini lalu menyuntik sendiri. Gawat kan.

Dikalangan para penagih, mereka memanggil dadah methadone ini dengan nama dadah halal. Hiks...nak tergelakkan. Apa tak halal nya, kalau mereka menyuntik heroin, candu, morfin, pastinya kena tangkap dan bersalah. Tetapi kalau mereka mengambil dadah ini, ianya halal dari undang-undang kerajaan.

Semasa saya belajar dulu bersama Prof Dr Halim Hussin, pernah orang bertanya, apakah hukumnya dadah ini diberikan kepada penagih, bukankah menggalakkan lagi mereka menagih?

Dalam usul fiqh ada menerang, menjauhi satu bahaya besar kepada bahaya yang lebih kecil itu diharuskan. So, maknanya, membantu penagih meninggal heroin (yang kita sedia maklum kesannya) kepada methadone (yang ada sekarang) itu adalah lebih baik.

0 comments:

Post a Comment

Search This Blog

Reminder

Wahai Diriku, aku sayang pada diriku sendiri, Aku melihat diriku yang ceria itu, aku melihat diriku yang bahagia itu, itulah diriku yang sesungguhnya.

Ke manakah aku selama ini, aku ingin kembali,

Wahai Diriku, hal-hal yang tidak penting, tidak boleh mengganggu aku, hal-hal yang tidak berguna, aku letakkan aku lepaskan,

agar tenang hidupku
agar sihat badanku
agar lapang hidupku

Ya Tuhan, pandu hambaMu menjadi manusia cemerlang dunia, cemerlang akhirat

Ujian dalam hidup hadir untuk membuktikan cinta kita padaNya. Apakah hati masih cintakan dunia yang fana, atau akhirat yang kekal abadi. Oh Tuhan, bantu hambaMu untuk mendapat CINTA Mu yang Agung dan Abadie.
=============
26-6 Mesy HEM
29-6
1. Mesyu Koko Kali 3
2. Hub Shamen, Beri Link Psikometrik
==================

Promosi untuk 30 orang, Emel baru dengan Drive Unlimited, Hanya RM45 sahaja.

namaanda@mail.gurukreatif.net
atau
namaanda@gurukreatif.net

Ibrah Dari Al-Quran

Al Baqarah : 72
Hendaknya seorang pencari ilmu lebih memerhatikan kandungan makna di sebalik kisah, bukan kepada para pelaku kisah

Mutiara Kata

Mutiara Kata

Nukilan Nurani

Nukilan 3


Manfaatkan persamaan dan
uruskan perbezaan
Akan terhasillah keserasian dan keindahan

Setiap kesulitan tetap akan muncul kemudahan.
Sabar menerbitkan keindahan
Kelapangan akan datang setelah kesusahan.
3@2016


Followers